πηγή |
Βρίσκεται σε μια όμορφη, καταπράσινη τοποθεσία κοντά στο χωριό Χρύσαφα, περίπου 8 χιλιόμετρα βορειοανατολικά της Σπάρτης, είναι ανδρική και μία από τις σημαντικότερες μονές της Λακωνίας.
Άποψη της εισόδου στην Μονή πηγή |
Η κτητορική επιγραφή αναφέρει: "Ανηγέρθη εκ βάθρων και ανιστορήθη ο θείος ναός των αγίων ενδόξων μεγάλων μαρτύρων Τεσσαράκοντα δια συνεργίας και πόθου Γερμανού ιερομονάχου και Γρηγορίου μοναχού και Θεοδοσίου μοναχού επί της βασιλείας των ευσεβεστάτων βασιλέων Ανδρονίκου και Ειρήνης και Μαρίας, μητρός των Παλαιολόγων έτει ΩΙΓ’".
Άποψη της Μονής πηγή |
Το μονοπάτι ήταν στενό και δύσβατο, για τον ανεφοδιασμό της Μονής σε τρόφιμα κι άλλα αναγκαία, έτσι κατασκευάστηκε εξαρχής μία αποθήκη στη θέση της σημερινής Μονής, όπου βρίσκονταν και τα μοναστηριακά κτήματα, αμπέλια, ελαιώνες κ.α., καθώς και ο σταύλος των ζώων.
Με την πάροδο των ετών η περιοχή αυτή εξελίχθηκε σε Μετόχι αρχικά της Παλαιάς Μονής και στη συνέχεια κατέληξε να γίνει η νέα Μονή, τον 17ο αιώνα.
Η Μονή από την ίδρυσή της είχε την εύνοια του Οικουμενικού Πατριαρχείου που την ανακήρυξε Σταυροπηγιακή προσφέροντάς της τόσα προνόμια που και άλλα μοναστήρια προσαρτήθηκαν σε αυτήν, συνολικά τέσσερα πατριαρχικά σιγγίλια διασφάλιζαν τη σταυροπηγιακή αξία της Μονής, το τέταρτο μάλιστα επί της πατριαρχίας του Γρηγορίου Ε΄.
Όμως και σουλτανικά φιρμάνια εκδόθηκαν, τα οποία έδωσαν στη Μονή εξαιρετικά προνόμια και γενικά οι Σουλτάνοι ποτέ δεν υστέρησαν σε εκδηλώσεις εύνοιας προς τη Μονή, το πιο σπουδαίο από αυτά τα έγγραφα, τα οποία είχε στην κατοχή της η Μονή είναι ο Αχταναμές (διαθήκη) του Μωάμεθ, ιδρυτή του Μωαμεθανισμού.
Το πρωτότυπο ειλητάριο του Αχτιναμέ προς την Ιερά Μονή Σινά πηγή |
Ο Αχταναμές βοήθησε τη Μονή, η παράδοση αναφέρει ότι η Μονή χρησιμοποίησε τον Αχταναμέ για να αμυνθεί απέναντι στις αρπακτικές διαθέσεις των Τούρκων διοικητών, υπαλλήλων αλλά και πάσης φύσεως επιδρομέων, οι οποίοι ενοχλούσαν τη Μονή και τους μοναχούς, ζητώντας χρήματα, τρόφιμα κα.
Για να απαλλαγούν λοιπόν οι Μοναχοί μία για πάντα από τις ενοχλήσεις των Τούρκων, κρέμασαν τον Αχταναμέ πάνω από την εξωτερική θύρα της Μονής και τοποθέτησαν μπροστά του καντήλι που έκαιγε συνεχώς. Οι Τούρκοι, βλέποντας τον Αχταναμέ με την ιερή απεικόνιση του χεριού τού Μωάμεθ προσκυνούσαν με ευλάβεια και έφευγαν χωρίς άλλες απαιτήσεις.
Το 1770 η Μονή όμως πυρπολήθηκε από τους Τουρκαλβανούς και ερημώθηκε, αλλά λειτουργούσε πάλι στα χρόνια της επανάστασης του 1821, μάλιστα ήταν σημαντική η προσφορά της σε εφόδια και τρόφιμα, ενώ πυρπολήθηκε ξανά το 1826 από τον Ιμπραήμ αλλά και το 1943 από τους Γερμανούς.
Άποψη του Καθολικού της Μονής |
Στο κέντρο του μοναστηριακού συγκροτήματος δεσπόζει το επιβλητικό καθολικό, ένας σταυροειδής εγγεγραμμένος ναός με τρούλο, που κτίστηκε το 1620.
Στην τοιχοποιία του Καθολικού διακρίνεται ένας κεραμοπλαστικός διάκοσμος και ενσωματωμένα διάφορα αρχαία αρχιτεκτονικά μέλη, ενώ το εσωτερικό του είναι κατάγραφο με έργα του 1620, από τον Γεώργιο Μόσχου, φημισμένου ζωγράφου της Κρητικής Σχολής με καταγωγή από το Ναύπλιο.
Άποψη του εσωτερικού του Καθολικού της Μονής πηγή |
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα παλαιότερα κτήρια, όπως η τραπεζαρία, που ήταν αγιογραφημένη, το φωτάναμμα, και ο πύργος που ήταν τετραώροφος, ενώ σήμερα σώζονται οι τρεις από τους τέσσερις ορόφους, εκ των οποίων ο τρίτος έχει μετατραπεί σε Μουσείο της Μονής.
Στη Μονή που διαθέτει πλούσια βιβλιοθήκη και σπάνια έγγραφα, σώζονται αξιόλογα ιερά κειμήλια, όπως ξυλόγλυπτοι σταυροί, άγια δισκοπότηρα, αργυρές λειψανοθήκες με ανάγλυφες διακοσμήσεις, άμφια, ευαγγελιστάρια, κηροπήγια, ασημένιοι δίσκοι, χειρόγραφοι συναξαριστές, αρχαίες εικόνες και μία μαρμάρινη κολυμβήθρα, όπου τελούσαν το Μεγάλο αγιασμό των Θεοφανείων και το 1980, δυστυχώς εκλάπη από την Μονή η εικόνα των Αγίων Τεσσαράκοντα Μαρτύρων, που χρονολογείται από τον 13ο αιώνα.
Στην Μονή υπάρχει ξενώνας για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών, ενώ φιλοξενούνται και οι μαθητικές κατασκηνώσεις της Ιεράς Μητροπόλεως Μονεμβασίας και Σπάρτης
Η Ιερά Μονή πανηγυρίζει στις 9 Μαρτίου.
Τηλ. επικοινωνίας: 2731026780
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου