Πέμπτη 11 Νοεμβρίου 2021

ΣΤΑΥΡΟΣ - ΛΕΙΨΑΝΟΘΗΚΗ ΑΠΟ ΤΟ ΜΕΓΑ ΠΑΛΑΤΙΟ ΤΩΝ ΒΥΖΑΝΤΙΝΩΝ.


 Σήμερα αποτελεί ένα από τα αριστουργήματα που κατέχει το Βρετανικό Μουσείο.

Η μπροστινή πλευρά του χρυσού βυζαντινού
σταυρού.
Το σμάλτο που κάποτε τον
διακοσμούσε έχει εκπέσει.
Αυτός ο υπέροχος και περίτεχνος χρυσός σταυρός - λειψανοθήκη φημολογούνταν ότι προερχόταν από το Ιερό ή το Μέγα Παλάτιον των Βυζαντινών Αυτοκρατόρων στην Κωνσταντινούπολη.

Αποτελούσε κάποτε μέρος της περίφημης και μυθικής συλλογής του βαθύπλουτου Βέλγου Adolphe Stoclet, εργοστασιάρχη, τραπεζίτη, αλλά και μαικήνα της τέχνης, πριν περιέλθει στην κατοχή του Βρετανικού Μουσείου

Ο σταυρός λειψανοθήκη κατασκευάστηκε από χρυσό και σμάλτο στις αρχές του 11ου αιώνα στην Κωνσταντινούπολη. 

Απεικονίζει στην πίσω πλευρά την Παναγία Θεοτόκο ολόσωμη σε στάση Δέησης, ενώ αριστερά και δεξιά βρίσκονται οι προτομές του Αγίου Βασιλείου του Μεγάλου και του Αγίου Γρηγορίου του Θαυματουργού που ταυτοποιούνται από ελληνικές επιγραφές ενώ στη μπροστινή πλευρά του, το σμάλτο δυστυχώς έχει εκπέσει, αλλά πιθανότατα να απεικόνιζε τον Ιησού Χριστό. 

Το σμάλτο είναι κατασκευασμένο με τη τεχνική Senkschmelz (ο όρος είναι γερμανικός), κατά την οποία οι φιγούρες που σχηματίζονται πάνω στο γυμνό μέταλλο, μοιάζουν να επιπλέουν πάνω σε χρυσό κάμπο. Ο δακτύλιος ανάρτησης ξεβιδώνει και αποκαλύπτει το εσωτερικό του σταυρού που σύμφωνα με την επικρατέστερη άποψη ενέκλειε στο εσωτερικό του τεμάχιο Τιμίου Ξύλου ή άλλο λείψανο που τώρα λανθάνει.

Διαστάσεις:

Ύψος: 6,120 εκατοστά (σταυρός)
Πλάτος: 3,090 εκατοστά
Πάχος: 8,700 χιλιοστά
Μήκος: 62,200 εκατοστά (αλυσίδα)

Ο χρυσός βυζαντινός σταυρός ανοιχτός.
Αποκαλύπτεται το εσωτερικό μέρος του που κάποτε ενέκλειε
τεμάχιο Τιμίου Ξύλου ή άλλο λείψανο που τώρα λανθάνει.



πηγή

Τετάρτη 10 Νοεμβρίου 2021

ΑΠΟΤΜΗΜΑ ΤΙΜΙΑΣ ΚΑΡΑΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΙΚΙΟΥ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ.


Φυλάσσεται στην Ιερά Μονή του Οσίου Λουκά στο Στείρι της Βοιωτίας.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Στην Ορθόδοξη Εκκλησία αποδίδουμε στα Αγία λείψανα τιμή και ευλαβική προσκύνηση, η όποια όμως δεν αποτελεί λατρευτική προσκύνηση η λατρεία. Τούτο γιατί κανείς ποτέ ορθόδοξος χριστιανός δεν ταύτισε στη σκέψη του τα τίμια λείψανα με «θεούς». Μακαριστός π. ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΑΛΕΒΙΖΟΠΟΥΛΟΣ (ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΩΝ ΟΜΑΔΩΝ).


Ο Άγιος Ιωαννίκιος γεννήθηκε το 741 στην επαρχία των Βιθυνών, σε κάποιο χωριό, του ονομαζόταν Μαρικάτο από Χριστιανούς  γονείς, τον Μυριτρίκη και Αναστασία. 

Όταν ο Ιωαννίκιος ήρθε σε ηλικία και στρατεύτηκε, αυτοκράτορας ήταν ο τραχύς εικονομάχος Κωνσταντίνος Ε που διέπρεψε στους αγώνες του κατά των Βουλγάρων και είχε μεγάλη εκτίμηση από τους στρατιώτες του, όμως η ψυχολογία που καλλιεργήθηκε στα πεδία των μαχών, παρέσυρε τον Ιωαννίκιο και στο θρησκευτικό έδαφος, με αποτέλεσμα να γίνει εικονομάχος, σαν τον αυτοκράτορα.

Όταν, όμως, απολύθηκε από τις τάξεις του στρατού, δεν άργησε να καταλάβει την πλάνη του και σε τι μεγάλα σφάλματα τον είχε οδηγήσει αυτή, έτσι μετανόησε ειλικρινά και εξομολογήθηκε το ολίσθημα του. 

Αφού καταρτίσθηκε ανάλογα, έγινε μοναχός ακολουθώντας αυστηρότατη άσκηση, στον Όλυμπο και κοιμήθηκε σε ηλικία 94 χρονών στη Μονή Αντιδίου, διδάσκοντας στον κόσμο την Ορθοδοξία.

Η μνήμη του τιμάται στις 4 Νοεμβρίου.

Σάββατο 2 Οκτωβρίου 2021

ΤΟ ΤΙΜΙΟ ΞΥΛΟ ΤΟΥ ΡΩΜΑΝΟΥ Α΄ΑΡΓΥΡΟΥ.


Σήμερα είναι ένα από τα υπερπολύτιμα εκθέματα του αυτοκρατορικού εκκλησιαστικού θησαυρού των Αψβούργων και εκτίθεται στο Kunsthistorisches Museum της Βιέννης.

Το Τίμιο Ξύλο του Ρωμανού Γ΄ του Αργυρού.
Φέρει οπή από καρφί της Σταύρωσης.
Κορράδος Β΄ της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας γνωστός επίσης ως Κορράδος ο Πρεσβύτερος (Conrad the Elder), ήταν αυτοκράτορας της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας από το 1027 μέχρι το θάνατό του. 

Υπήρξε ο ιδρυτής της δυναστείας των Φράγκων αυτοκρατόρων (Salian) ενώ υπηρέτησε επίσης ως βασιλιάς της Γερμανίας από το 1024, ως βασιλιάς της Ιταλίας από το 1026 και ως βασιλιάς της Βουργουνδίας από το 1033.

To 1027 έστειλε μία αυτοκρατορική αποστολή με αρχηγό τον Κόμη Manegold στην Κωνσταντινούπολη με σκοπό τη σύνδεση των δύο μεγάλων αυτοκρατοριών της Ευρώπης, της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας δηλαδή και της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, διαμέσω μιας γαμήλιας συμμαχίας. 

Η αυτοκρατορική διπλωματική αποστολή κράτησε δύο ολόκληρα χρόνια, μέχρι το 1029, αλλά δεν είχε κάποια επιθυμητή κατάληξη, παρόλα αυτά θεωρήθηκε πολύ επιτυχής από τους Γερμανούς, αφού η αυτοκρατορική αποστολή, η οποία έτυχε πολύ ευμενούς υποδοχής από τους Βυζαντινούς, έλαβε πολλά λείψανα ως δώρα, ανάμεσα στα οποία ήταν και μία σταυροθήκη που περιείχε ένα τεμάχιο Τιμίου Ξύλου, γενναιόδωρο δώρο του Ρωμανού Γ΄ του Αργυρού (968 - 11 Απριλίου 1034) που ήταν τότε ο Βυζαντινός αυτοκράτορας (1028 - 1034).

Το Τίμιο Ξύλο του Ρωμανού Γ΄ του Αργυρού. Η θήκη δεξιά του 1350.

Το τεμάχιο Τιμίου Ξύλου που ήρθε στη Γερμανία το 1029 ή το 1030 έχει ύψος 23,5 εκατοστά, είναι από πεύκο και φέρει ευδιάκριτα στην επιφάνειά του οπή που κατά παράδοση έγινε από καρφί της Σταύρωσης. 

† ΤΙΜΙΟ ΞΥΛΟ


Η σελίδα περιέχει συνδέσμους προς τις αναρτήσεις και το υλικό που αναφέρονται, έτσι ώστε ο αναγνώστης να μπορεί εύκολα να το βρει. Η παραπομπή γίνεται κάνοντας ΑΡΙΣΤΕΡΟ ΚΛΙΚ στην ανάρτηση, ο οποία ανοίγει σε νέο παράθυρο.

Ο κατάλογος θα ανανεώνεται συνέχεια, καθώς νέες αναρτήσεις θα προστίθενται.

Ο ΣΤΑΥΡΟΣ ΜΕ ΤΕΜΑΧΙΟ ΤΙΜΙΟΥ ΞΥΛΟΥ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑ ΙΟΥΣΤΙΝΟΥ Β'.

πηγή

Σήμερα κτίθεται στο Ιστορικό και Αρχαιολογικό Μουσείο του Θησαυρού του Αγίου Πέτρου, στο Βατικανό (MUSEO STORICO ARTISTICO DEL TESORO DI SAN PIETRO).

Το τεμάχιο του Τίμιου Ξύλου.
Σύμφωνα με την διδακτορική διατριβή της Margherita Spinucci “Le stauroteche medievali in Italia” (Οι μεσαιωνικές σταυροθήκες στην Ιταλία) υπάρχουν 85 σταυροθήκες με τεμάχια Τιμίου Σταυρού που προέρχονται από το Βυζάντιο ή τα Ιεροσόλυμα και φυλάσσονται σήμερα στο Βατικανό ή στην Ιταλία, σε μουσεία ή εκκλησίες.

Ανάμεσα τους είναι και ένας σταυρός με τεμάχιο Τιμίου Σταυρού που έχει πρόσφατα ανακαινισθεί και ονομάζεται Βατικάνειος Σταυρός (Crux Vaticana) ή Σταυρός του Ιουστίνου Β´.
 
Ο Φλάβιος Ιουστίνος ο νεώτερος (Flavius  Iustinus Iunior Augustus) ήταν βυζαντινός αυτοκράτορας από το 565 ως το 578 ενώ γεννήθηκε το 520 και πέθανε στις 5 Οκτωβρίου του 578. Η βασιλεία του σημαδεύεται από έναν ατυχή για την αυτοκρατορία πόλεμο με την Περσία, αλλά και το χάσιμο του μεγαλύτερου μέρους της Ιταλίας από τους Λομβαρδούς.

Ο Βατικάνειος Σταυρός ή Σταυρός του Ιουστίνου Β´,
η οπίσθια όψη.
Ο Σταυρός που φέρει τεμάχιο Τιμίου Σταυρού είναι ένας από τους αρχαιότερους σωζόμενους σταυρούς με τεμάχιο Τιμίου Σταυρού, αν όχι ο παλαιότερος, αφού κατασκευάστηκε πιθανόν το 568 ή το 569 και δωρήθηκε από τον αυτοκράτορα Ιουστίνο Β´ και τη σύζυγό του Σοφία, στο λαό της Ρώμης. 

Ο Σταυρός φέρει την εξής επιγραφή γραμμένη στα λατινικά της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας "ligno quo Christus humanum subdidit hostem dat Romae Justinus opem et socia decorem" που μεταφράζεται: "Με το Ξύλο με το οποίο ο Χριστός νίκησε τον εχθρό του ανθρώπου, ο Ιουστίνος προσφέρει τη βοήθειά του στη Ρώμη ενώ η γυναίκα του προσφέρει την διακόσμηση".

Ο Σταυρός είναι πλούσια διακοσμημένος με χρυσό και πολύτιμους λίθους. Φέρει στο κέντρο του το τεμάχιο του Τιμίου Σταυρού σε σχήμα σταυρού και στο πίσω μέρος παράσταση του Αμνού του Θεού στο κέντρο και στα εγκόλπια αριστερά και δεξιά στον οριζόντιο άξονα, τις παραστάσεις του αυτοκράτορα και της συζύγου του. 

Πρόσφατα, το 2009, εκδόθηκε από τις εκδόσεις Edizioni Capitolo Vaticano ένα βιβλίο με πλήρη περιγραφή του Βατικάνειου σταυρού, αλλά και άλλων, νέων πληροφοριών που προήλθαν εξαιτίας της συντήρησής του από ειδικευμένους συντηρητές.

Τετάρτη 8 Σεπτεμβρίου 2021

ΤΟ ΧΡΥΣΟ ΣΤΕΜΜΑ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ Θ΄ ΜΟΝΟΜΑΧΟΥ.


 Σήμερα αποθησαυρίζεται στο Εθνικό Μουσείο της Ουγγαρίας, στη Βουδαπέστη. 

 
Το πλακίδιο στο κέντρο του Στέμματος με την εικόνα
του Αυτοκράτορα Κωνσταντίνου Θ' Μονομάχου και την
επιγραφή: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΩΡ ΡΩΜΑΙΩΝ
Ο ΜΟΝΟΜΑΧΟΣ


Σύμφωνα με το θρύλο που καλύπτει το στέμμα αυτό, το δώρησε ο Αυτοκράτορας
Κωνσταντίνος Θ' ο Μονομάχος στον βασιλιά της Ουγγαρίας Ανδρέα ως αμοιβή για την πολιτική που ακολούθησε κατά την περίοδο της Βασιλείας του.

Το στέμμα αυτό βρέθηκε θαμμένο και διαλυμμένο σε επτά πλακίδια και δύο δισκάρια πολυτελούς κατασκευής, το 1861 στη περιοχή Nyitraivánka (Ivanka pri Nitre) της Σλοβακίας και πουλήθηκε στο Εθνικό Ουγγρικό Μουσείο. 

Το Στέμμα είναι κατασκευασμένο από χρυσό και σμάλτο, πιθανότατα κατά τα μέσα του 11ου αιώνα και αποτελεί σύμφωνα με τους ερευνητές εξαιρετικής τέχνης προϊόν των Αυτοκρατορικών Εργαστηρίων της Κωνσταντινούπολης που βρισκόταν στην περιοχή του Μεγάλου Παλατίου, μολονότι όμως υπάρχουν εντυπωσιακά πολλά σε αριθμό, ορθογραφικά λάθη επάνω στα πέντε από τα επτά πλακίδια που φέρουν επιγραφή. 

Το Στέμμα, αποτελείται από ένα σύνολο επτά επιμηκών πλακιδίων, στρογγυλευμένων στην κορυφή και από δύο δισκάρια με προτομές των αποστόλων Πέτρου και Ανδρέα τα οποία είναι διαφορετικής τεχνοτροπίας και τεχνικής και μάλλον προέρχονται από άλλο αντικείμενο.


Τα επτά επιμήκη πλακίδια διατάσσονται συμμετρικά με προοδευτική μείωση του ύψους τους, στο μεγαλύτερο εικονίζεται ένας αυτοκράτορας ενδεδυμένος με τη θριαμβευτική αυτοκρατορική στολή αποτελούμενη από διβητήσιο διακοσμημένο με καρδιόσχημα φύλλα, λώρο και ένα κόσμημα στο λαιμό που μπορεί να ταυτιστεί με το μανιάκιον. 


Πλήρης ανάπτυγμα του Στέμματος.

Στο κέντρο ο Κωνσταντίνος Μονομάχος, δεξιά του η 2η συζυγός του Ζωή, αριστερά του η αδερφή της Ζωής, Θεοδώρα, δεξιά και αριστερά στις Αυτοκράτειρες υπάρχουν χορεύτριες ενώ στις άκρες του Στέμματος είναι η ΑΛΗΘΕΙΑ (δεξιά) και η ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ (αριστερά).




Το πλακίδιο με την εικόνα της Ζωής, 2ης συζύγου
του Αυτοκράτορα Κωνσταντίνου Θ' Μονομάχου και την
επιγραφή: ΖΩΗ Η ΕΥΣΕΒΕΣΤΑΤΗ ΑΥΓΟΥΣΤΑ
Ο αυτοκράτορας σύμφωνα με την επιγραφή είναι ο «ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟ ΡΟΜΕΟΝ Ο ΜΟΝΟΜΑΧΟ», στο δεξί του χέρι κρατεί σκήπτρο, στο αριστερό ακακία, φορεί απλό στέμμα με τρία σφαιρίδια στην κορυφή και πρεπενδούλια που ακολουθούν την καμπύλωση της κώμης, φέρει φωτοστέφανο πράσινου χρώματος, στρέφει το βλέμμα του προς τα αριστερά του ενώ η επιφάνεια κάτω από την επιγραφή διακοσμείται με ελισσόμενη κληματίδα και πτηνά.


Τον αυτοκράτορα πλαισιώνουν οι δύο αδελφές αυτοκράτειρες, στα δεξιά του η Ζωή, δεύτερη συζυγός του (ΖΩΗ ΟΙ ΕΥΣΑΙΒΑΙΣΤΑΤΗ ΑΥΓΟΥΣΤΑ) με αυτοκρατορική ενδυμασία παρόμοια με αυτή του αυτοκράτορα, φέροντας στα αριστερά της το λεγόμενο «θωράκιον», είναι εστεμμένη με στέμμα με ψηλή στεφάνη και οδοντωτή επίστεψη με τρίφυλλο και πρεπενδούλια, κρατεί σκήπτρο και φέρει φωτοστέφανο. 


Ίδια ενδυμασία, μα με το θωράκιο στα δεξιά της, φέρει και η Θεοδώρα, αδερφή της Ζωής (ΘΕΟΔΩΡΑ Η ΕΥΣΑΙΒΕΣΤΑΤΙ ΑΥΓΟΥΣΤΑ) στα αριστερά του Κωνσταντίνου ενώ οι ελεύθερες επιφάνειες των πλακιδίων καλύπτονται επίσης με ελισσόμενη κληματίδα και πτηνά.


Ακολουθούν δύο πλακίδια με χορεύτριες που φορούν έναν κοντό χιτώνα και μακρύ φόρεμα διακοσμημένα με διάφορα καρδιόσχημα μοτίβα και οι οποίες κρατούν ένα πέπλο και ανασηκώνουν χορευτικά το ένα τους πόδι. 


Η χορεύτρια με τον πράσινο χιτώνα στρέφει το βλέμμα προς τα πίσω, ενώ εκείνη με το λευκό προς τα εμπρός, φέρουν πράσινο και μπλε φωτοστέφανο αντιστοίχως ενώ η ελεύθερη επιφάνεια καλύπτεται με ελισσόμενους βλαστούς και πτηνά.


Το πλακίδιο με την εικόνα της Θεοδώρας, αδερφής της
2ης συζύγου, Ζωής, του Αυτοκράτορα Κωνσταντίνου Θ'
Μονομάχου με την επιγραφή: 
ΘΕΟΔΩΡΑ Η ΕΥΣΕΒΕΣΤΑΤΗ ΑΥΓΟΥΣΤΑ
Τέλος, τα δύο μικρότερα πλακίδια εικονίζουν  δύο αρετές, το ένα τη μορφή της Ταπείνωσης (Η ΤΑΠΕΙΝΟΣΙΣ) να κλίνει απαλά το κεφάλι και με τα χέρια διπλωμένα στο στήθος και το άλλο πλακίδιο την αρετή της Αλήθειας (Η ΑΛΙΘΙΑ) με το δεξί της χέρι να δείχνει το στόμα της.


Και οι δύο μορφές πλαισιώνουν δύο κυπαρίσσια όπου φωλιάζουν ζεύγη πουλιών, η Ταπείνωση φέρει πράσινο φωτοστέφανο και η Αλήθεια μπλε.


Για τη χρήση των πλακιδίων έχουν γραφτεί πολλά, το γεγονός ότι φέρουν λεπτές τρυπημένες ταινίες που βρίσκονται προσαρτημένες κάθετα στην πίσω όψη τους δεικνύει ότι ήταν ραμμένα σε δέρμα ή ύφασμα με πλαίσιο ενδεχομένως μια σειρά από μαργαριτάρια. 


Έτσι μπορούν να αποκατασταθούν ως ένα στέμμα, παρόμοιο με αυτό που φέρει η Θεοδώρα σε εικόνα του χειρογράφου των ιστοριών του Ιωάννου Σκυλίτζη του δωδεκάτου αιώνα στο Σινά.


Άλλοι υποστήριξαν ότι μπορεί να ήταν ζώνη, καθώς βυζαντινές ζώνες με χρυσά και σμαλτένια πλακίδια αναφέρονται σε αραβικές πηγές, όμως αυτό δε φαίνεται να ευσταθεί λόγω του σχήματος των πλακιδίων και των εικονιζόμενων προσώπων, ούτε μπορεί να ευσταθεί η άποψη ότι ήταν παραγγελία κάποιου τοπικού ηγεμόνα που είχε σχέσεις με το Βυζάντιο, γιατί τότε θα εικονιζόταν και ο ίδιος.


Τέλος διατυπώθηκε η άποψη ότι λόγω της κατεύθυνσης των βλεμμάτων των μορφών, αποτελούσαν τμήμα δέησης όπου η αυτοκρατορική τριάδα έστρεφε το βλέμμα της στο Χριστό, όμως, δεν μπορούμε να δεχτουμε αυτή τη λογική ερμηνείας των βλεμμάτων, καθώς και σε ένα σύγχρονο με το στέμμα χειρόγραφο με την αυτοκρατορική τριάδα στην προμετωπίδα του, που βρίσκεται στη μονή του Σινά η Ζωή που στέκεται δεξιά του Κωνσταντίνου, στρέφει το βλέμμα της δεξιά, μακριά από τον αυτοκράτορα


Η αρετή της ΑΛΗΘΕΙΑΣ
Η αρετή της ΤΑΠΕΙΝΩΣΗΣ


Χορεύτρια
Το στέμμα του Κωνσταντίνου του Μονομάχου, μετά από μεγάλη επιστημονική συζήτηση, θεωρείται σήμερα αυθεντικό, έχει υποστηριχθεί επίσης ότι δεν επρόκειτο για στέμμα που φοριόταν στο κεφάλι, αλλά για διάδημα που φοριόταν στο χέρι, όταν επέστρεφε ο αυτοκράτορας νικητής από κάποια πολεμική εκστρατεία. 

Ο Κωνσταντίνος Ζ' Πορφυρογέννητος περιγράφει στο έργο του "Έκθεσις της βασιλείου τάξεως" σμάλτα που χρησιμοποιούνταν ως διπλωματικά δώρα προς ξένους ηγέτες, ως διακοσμητικά για το παλάτι, ακόμη και ως εξαρτήματα της ιπποσκευής των αυτοκρατορικών ίππων, στέμματα, διαδήματα και διαφόρων ειδών κοσμήματα διασώθηκαν μέχρι τις μέρες μας, το μεγαλύτερο όμως μέρος των αντικειμένων από σμάλτο προοριζόταν για χρήση εκκλησιαστική όπως:  σταυροθήκες, καλύμματα ιερών βιβλίων, δισκοπότηρα και μικρές εικόνες. 

Η τεχνική με την οποία κατασκευάζονταν τα βυζαντινά σμάλτα ήταν η εξής: σε μια λεπτή πλάκα από χρυσό δημιουργούσαν σχέδια με λεπτά ελάσματα χρυσού και τα κενά γεμίζονταν με υαλόμαζα σε σκόνη, στην οποία πρόσθεταν μέταλλα και οξείδια μετάλλων που έδιναν στο γυαλί διαφορετικές αποχρώσεις ενώ ολόκληρη η πλάκα τοποθετούνταν μέσα σε ειδικά σκεύη πάνω σε φωτιά, έτσι ώστε να λιώσει η υαλόμαζα.

Η πίσω πλευρά του στέμματος
του Κωνσταντίνου Μονομάχου
Τα τελευταία χρόνια ο καθηγητής και 
κορυφαίος ερευνητής του Βυζαντίου Νίκος Οικονομίδης αμφισβήτησε τη γνησιότητα του στέμματος υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για απομίμηση του δεκάτου ενάτου αιώνα, πολλοί μελετητές όμως όπως ο H. Maguire και ο E. Kiss ανταπάντησαν στον Οικονομίδη αποκρούοντας τις απόψεις του.

Σύμφωνα με τον Νίκο Οικονομίδη, το Στέμμα του Μονομάχου έχει πιθανότερο ώς χρόνο κατασκευής του την εποχή της εύρεσής του δηλαδή τον 19ο αιώνα.

Ακόμη τοποθετεί ο Οικονομίδης ως χώρο προέλευσής του Στέμματος την Ευρώπη, πιθανότατα την Βενετία και ως κατασκευαστή του πιθανόν κάποιον καλλιεργημένο παραχαράκτη που την σκοπιμότητα παραχάραξης ενός τέτοιου έργου την αποδίδει στην πολιτική κατάσταση που επικρατούσε στην Αυστρο - Ουγγαρία στο β' μισό του 19ου αιώνα και στις ανάγκες του Ουγγρικού εθνικισμού. 

Μπορείτε να διαβάσετε ή και να κατεβάσετε την ενδιαφέρουσα έρευνα και μελέτη για το Στέμμα του Κωνσταντίνου Θ' Μονομάχου της Γιασμίνας Μωυσείδου, ΕΔΩ

Κοπιράιτ των φωτογραφιών:
All photographs © Genevra Kornbluth
www.KornbluthPhoto.com

† ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ


Η σελίδα περιέχει συνδέσμους προς τις αναρτήσεις και το υλικό που αναφέρονται, έτσι ώστε ο αναγνώστης να μπορεί εύκολα να το βρει. Η παραπομπή γίνεται κάνοντας ΑΡΙΣΤΕΡΟ ΚΛΙΚ στην ανάρτηση, ο οποία ανοίγει σε νέο παράθυρο.

Ο κατάλογος θα ανανεώνεται συνέχεια, καθώς νέες αναρτήσεις θα προστίθενται.

96. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΦΑΝΕΡΩΜΕΝΗΣ ΤΩΝ "ΝΑΥΜΑΧΩΝ", ΥΔΡΑ.
95. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΓΕΡΟΝΤΙΣΣΑΣ, ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ.
94. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΦΑΝΕΡΩΜΕΝΗΣ ΣΤΗΝ ΑΙΓΙΝΑ.
93. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΜΑΚΡΥΜΑΛΛΗΣ.
92. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΜΗΧΑΝΙΩΤΙΣΣΑΣ.
91. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΠΑΝΤΟΒΑΣΙΛΙΣΣΑΣ.
90. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΒΙΤΙΣΣΑΣ.
89. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΦΑΝΕΡΩΜΕΝΗΣ, ΣΑΛΑΜΙΝΑ.
88. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΣΚΟΥΠΙΩΤΙΣΣΑΣ.
87. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΕΛΕΗΣΤΡΙΑΣ, ΣΤΗΝ ΚΟΡΩΝΗ.
86. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΦΑΝΕΡΩΜΕΝΗΣ, ΣΤΟ ΦΑΝΑΡΙ.
85. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΕΓΓΥΗΤΡΙΑΣ, ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ.
84. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΡΟΒΕΛΙΣΤΑΣ.
83. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΠΛΗΚΑΤΙΩΤΙΣΣΑΣ.
82. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΤΡΙΚΕΡΙΩΤΙΣΣΑΣ.
81. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΓΛΥΚΟΦΙΛΟΥΣΑΣ.
80. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΑΝΝΗΣ ΣΤΑ ΣΚΟΥΡΤΑ ΒΟΙΩΤΙΑΣ.
79. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΥΨΕΝΗΣ.
78. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΤΡΥΠΗΤΗΣ.
77. 
Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΑΓΙΑΣΟΥ, ΛΕΣΒΟΣ.
76. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΤΣΟΥΚΑΣ.
75. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ "ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΤΟΥ ΚΑΣΤΡΟΥ" ΣΤΗΝ ΛΕΡΟ.
74. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ "ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ".
73. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΡΕΥΜΑΤΟΚΡΑΤΟΡΙΣΣΑΣ.
72. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΠΑΝΤΑΝΑΣΣΑΣ, ΣΙΚΙΝΟΣ.
71. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΤΟΥ ΣΤΡΕΙΔΑ, ΜΟΝΗ ΣΤΑΥΡΟΝΙΚΗΤΑ.
70. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΑΚΡΑΣ ΤΑΠΕΙΝΩΣΗΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ, ΜΟΝΗ ΤΑΤΑΡΝΑΣ.
69. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΠΡΟΥΣΙΩΤΙΣΣΑΣ.
68. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΚΟΡΥΦΙΝΗΣ ΕΚ ΚΑΛΟΛΙΜΝΟΥ.
67. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ "ΥΠΑΠΑΝΤΗΣ", ΚΑΛΑΜΑΤΑ.
66. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΑΡΓΟΚΟΙΛΙΩΤΙΣΣΑΣ, ΝΑΞΟΣ.
65. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΦΑΝΕΡΩΜΕΝΗΣ ΒΑΘΥΡΡΥΑΚΟΣ, ΡΟΔΟΠΗ.
64. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΚΑΜΑΡΙΑΝΗΣ, ΝΕΑ ΑΛΙΚΑΡΝΑΣΣΟΣ.
63. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΒΟΥΡΛΙΩΤΙΣΣΑΣ, ΝΕΑ ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑΣ.
62. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΒΗΘΛΕΕΜΙΤΙΣΣΑΣ, ΒΗΘΛΕΕΜ.
61. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΜΥΡΤΙΩΤΙΣΣΑΣ, ΚΑΛΥΜΝΟΣ.
60. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΛΙΜΝΙΑΣ, ΕΥΒΟΙΑ.
59. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΚΑΛΑΜΙΩΤΙΣΣΑΣ, ΑΝΑΦΗ.
58. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΘΕΟΜΑΝΑΣ.
57. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΧΡΥΣΟΛΕΟΝΤΙΣΣΑΣ.
56. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΣΟΥΜΕΛΑ.
55. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΟΛΥΜΠΙΩΤΙΣΣΑΣ.
54. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΝΤΙΝΙΟΥΣ, ΒΟΡΕΙΑ ΕΥΒΟΙΑ.
53. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΣΗΛΥΒΡΙΑΝΗΣ.
52. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΓΚΡΕΜΙΩΤΙΣΣΑΣ, ΙΟΣ.
51. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΚΑΝΑΛΑΣ, ΤΗΣ ΚΥΘΝΟΥ.
50. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ "ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΚΕΡΑΣ" ή "ΤΗΣ ΠΑΝΤΟΤΙΝΗΣ ΒΟΗΘΕΙΑΣ".
49. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΦΑΝΕΡΩΜΕΝΗΣ ΓΟΥΡΝΙΩΝ.
48. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΑΜΠΕΛΑΚΙΩΤΙΣΣΑΣ.
47. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΓΟΡΓΟΕΠΗΚΟΟΥ, ΤΗΣ ΜΑΝΔΡΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ.
46. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ "ΜΕΓΑΛΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ" ΤΗΣ ΘΗΒΑΣ.
45. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΠΕΤΡΙΛΙΩΤΙΣΣΑΣ - ΦΑΝΑΡΙΩΤΙΣΣΑΣ.
44. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΣΠΗΛΙΩΤΙΣΣΑΣ, ΑΡΓΙΘΕΑΣ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ.
43. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ "ΓΕΡΟΝΤΙΣΣΑΣ" ΤΗΣ ΑΡΤΑΣ.
42. 
Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΓΟΡΓΟΥΠΗΚΟΥ, ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ ΔΟΧΕΙΑΡΙΟΥ.
41. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΧΟΖΟΒΙΩΤΙΣΣΑΣ.
40. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΤΗΣ ΜΗΛΙΩΤΙΣΣΑΣ.
39. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΕΛΕΟΥΣΑΣ ΤΗΣ ΑΦΗΣΙΑΝΗΣ.
38. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΤΗΣ ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΥ.
37. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΤΟΥ ΜΙΚΡΟΚΑΣΤΡΟΥ.
36. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΜΑΥΡΙΩΤΙΣΣΑΣ ή ΠΟΡΦΥΡΑΣ.
35. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΤΩΝ ΠΑΝΤΩΝ ΕΛΠΙΔΟΣ.
34. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ "ΦΟΒΕΡΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ".
33. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΤΡΥΦΩΤΙΣΣΑΣ.
32. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΚΑΣΤΡΕΛΛΑΣ.
31. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΑΓΑΘΩΝΟΣ.
30. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΦΙΛΕΡΗΜΟΥ.
29. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΠΑΝΑΧΡΑΝΤΟΥ, ΑΝΔΡΟΣ.
28. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΣΠΗΛΙΑΝΗΣ, ΣΤΗΝ ΝΙΣΥΡΟ.
27. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΚΟΣΜΟΣΩΤΕΙΡΑΣ.
26. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΜΥΡΟΒΛΥΤΙΣΣΑΣ ΑΝΔΡΟΥ.
25. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΜΑΛΕΒΗΣ.
24. H ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΚΑΜΑΡΙΩΤΙΣΣΑΣ.
23. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΜΑΛΙΚΑΙΝΑΣ.
22. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΤΟΥ ΚΥΚΚΟΥ.
21. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΕΛΕΟΥΣΑΣ ΞΥΝΙΑΔΑΣ.
20. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΔΑΜΑΣΤΑΣ.
19. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΕΙΚΟΝΙΣΤΡΙΑΣ.
18. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΜΟΛΥΒΔΟΣΚΕΠΑΣΤΟΥ.
17. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΖΙΔΑΝΙΟΥ.
16. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΕΠΙΣΚΕΨΗΣ.
15. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΒΟΥΛΚΑΝΙΩΤΙΣΣΑΣ.
14. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΕΙΚΟΣΙΦΟΙΝΙΣΣΗΣ.
13. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ "ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΞΕΝΙΑΣ".
12. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΣΚΙΑΔΕΝΗΣ.
11. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ "ΖΩΟΔΟΧΟΣ ΠΗΓΗ" ΣΤΑ ΤΑΜΠΑΚΙΚΑ ΛΑΡΙΣΑΣ.
10. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΝΙΚΗΤΩΝ ΠΟΥ "ΧΤΥΠΑ".
09. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ "ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ".
08. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΜΕΓΑΛΟΣΠΗΛΙΩΤΙΣΣΑΣ.
07. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΒΟΥΝΙΩΤΙΣΣΑΣ.
06. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΤΗΣ ΤΗΝΟΥ, ΔΙΧΩΣ ΤΑ ΤΑΜΑΤΑ.
05. Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΤΗΣ ΤΡΙΧΕΡΟΥΣΑΣ.