Φυλάσσονται
στην
Ιερά Μονή Μεγάλου Σπηλαίου στα Καλάβρυτα.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Στην Ορθόδοξη Εκκλησία αποδίδουμε στα Αγία λείψανα τιμή και ευλαβική προσκύνηση, η όποια όμως δεν αποτελεί λατρευτική προσκύνηση η λατρεία. Τούτο γιατί κανείς ποτέ ορθόδοξος χριστιανός δεν ταύτισε στη σκέψη του τα τίμια λείψανα με «θεούς».Μακαριστός π. ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΑΛΕΒΙΖΟΠΟΥΛΟΣ (ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΩΝ ΟΜΑΔΩΝ).
Οι
Άγιοι Μεγαλομάρτυρες Θεόδωροι, ο Τήρων
και ο Στρατηλάτης, υπήρξαν δύο αθλητές
του Χριστού και το πλήθος των ναών που έχουν
οικοδομηθεί προς τιμή των αγίων, είτε
μαζί είτε κυρίως ξεχωριστά, δηλώνουν
το μέγεθος της απήχησης που απολάμβαναν
ανάμεσα στους χριστιανούς.
Ένας
από τους αρχαιότερους ναούς βρίσκεται
στα Ευχάιτα και εκεί,
σύμφωνα με την παράδοση ήταν οι τάφοι
των αγίων.
Η
μνήμη του Αγίου Θεοδώρου του Τήρωνος
εορτάζεται στις 17 Φεβρουαρίου και του
Αγίου Θεοδώρου του Στρατηλάτου στις 8
Φεβρουαρίου.
Η Σύνοδος στη Λαοδίκεια,
ανάμεσα στους κανόνες που εξέδωσε ήταν
και εκείνος που έλεγε ότι δεν πρέπει να
εορτάζονται άγιοι κατά τη νηστεία της
Μεγάλης Τεσσαρακοστής, αλλά να μετατίθεται
η μνήμη τους στο επόμενο Σάββατο ή
Κυριακή.
Έτσι, λόγω του θαύματος του
Αγίου Θεοδώρου του Τήρωνος με τα κόλλυβα
που έγινε την Καθαρή Δευτέρα, μετατέθηκε
η μνήμη των αγίων Θεοδώρων στο πρώτο
Σάββατο των νηστειών.
Ο
συνεορτασμός των αγίων οδήγησε ορισμένους
νεότερους σχολιαστές να παρουσιάσουν
την άποψη ότι δεν υπήρχαν δύο άγιοι
Θεόδωροι, αλλά ένας και ότι αυτό οφείλεται
σε δύο διαφοροποιημένα Συναξάρια. Η
άποψη αυτή, φυσικά, δεν ευσταθεί διότι
η Εκκλησία παρέλαβε από την αρχή να τιμά
δύο αγίους Θεόδωρους.
Εικόνα των Αγίων Θεοδώρου του Τήρωνος και Στρατηλάτη, μουσείο Ερμιτάζ, Αγία Πετρούπολη Ρωσία, 15ος αιώνας. πηγή |
Τα κείμενα που
περιγράφουν τα μαρτύριά τους είναι πολύ
αρχαία.
Το αρχικό κείμενο για τον Άγιο
Θεόδωρο τον Στρατηλάτη συνέγραψε ο
γραμματέας του και αυτόπτης μάρτυρας
των βασανιστηρίων που υπέστη, Ούαρος ή
Αύγαρος και το κείμενο αυτό έχει εκδοθεί
επιστημονικά στο τέλος του 19ου αιώνα.
Εξάλλου, υπάρχει πληθώρα κειμένων προς
τιμή του Αγίου Θεοδώρου του Στρατηλάτη
τα οποία σώζονται μέχρι σήμερα και έχουν
γίνει αντικείμενο μελέτης από πολλούς
επιστήμονες.
Το αρχικό κείμενο που περιγράφει το μαρτύριο του Αγίου Θεοδώρου του Τήρωνος είναι κι αυτό πολύ αρχαίο και έχει εκδοθεί μαζί με το κείμενο του Αγίου Θεοδώρου του Στρατηλάτη τον 19ο αιώνα.
Ο συντάκτης
του κειμένου είναι άγνωστος, η ύπαρξη
όμως του κειμένου μαρτυρείται από τον
Άγιο Γρηγόριο επίσκοπο Νύσσης, που έζησε
τον Δ΄ αιώνα και όλα
τα παραπάνω συνηγορούν στο ότι οι Άγιοι
Θεόδωροι υπήρξαν ως ξεχωριστά πρόσωπα
και δεν ευσταθεί η άποψη ότι ήταν ένας
Άγιος Θεόδωρος.
Στην
Ελλαδική Εκκλησία οι Άγιοι Θεόδωροι
τιμώνται μαζί το πρώτο Σάββατο των
Νηστειών της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και
όχι στη μέρα μνήμης τους στις 8 και 17
Φεβρουαρίου ενώ η Εκκλησία της Κύπρου
δεν ακολουθεί αυτή την παράδοση και
τιμά τη μνήμη τους ξεχωριστά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου