πηγή |
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Στην Ορθόδοξη Εκκλησία αποδίδουμε στα Αγία λείψανα τιμή και ευλαβική προσκύνηση, η όποια όμως δεν αποτελεί λατρευτική προσκύνηση η λατρεία. Τούτο γιατί κανείς ποτέ ορθόδοξος χριστιανός δεν ταύτισε στη σκέψη του τα τίμια λείψανα με «θεούς». Μακαριστός π. ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΑΛΕΒΙΖΟΠΟΥΛΟΣ (ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΩΝ ΟΜΑΔΩΝ).
Άγιοι Συμεών και Θεόδωρος, κτήτορες μονής Μεγάλου Σπηλαίου |
Άγιοι Συμεών και Θεόδωρος, κτήτορες μονής Μεγάλου Σπηλαίου Χαρακτικό από το Κτιτορικό της μονής, Αθήνα 1840 |
Η Εικόνα, σύμφωνα με την παράδοση, βρισκόταν δίπλα στην πηγή και φυλασσόταν από ένα φοβερό δράκο ο οποίος σκοτώθηκε από κεραυνό όταν επιτέθηκε στους δύο μοναχούς που προσπαθούσαν με φωτιά, να καθαρίσουν τον χώρο από την πυκνή βλάστηση.
Κατόπιν, οι δύο μοναχοί έφτιαξαν έναν μικρό ναό και μερικά κελιά με την βοήθεια των πιστών, που συνέρρεαν να προσκυνήσουν την εικόνα, πολλοί μάλιστα από αυτούς παρέμεναν για άσκηση και έτσι η Μονή έγινε μία από τις πλέον «πολυμονάχους Μονάς» γνωρίζοντας μεγάλη ακμή και αίγλη.
Οι Άγιοι Συμεών και Θεόδωρος κοιμήθηκαν εν ειρήνη, πρώτα ο Συμεών και μετά ο Θεόδωρος και λίγο αργότερα σε ηλικία 56 ετών κοιμήθηκε η Ευφροσύνη, ενώ οι τάφοι τους βρίσκονται σήμερα στο δεξιό μέρος του Καθολικού της μονής.
Η Θαυματουργή εικόνα, της Παναγίας Μεγαλοσπηλιώτισσας. |
Την γνησιότητα της εικόνας, ως έργο του Ευαγγελιστή Λουκά, την στηρίζει στο Κτητορικό της Μονής που ο ίδιος συνέγραψε, σε μαρτυρίες κυρίως εκκλησιαστικών συγγραφέων, όπως είναι ο Συμεών ο Μεταφραστής, ο Θεοφάνης Ταυρομανίας, ο Ιωάννης Δαμασκηνός, ο Ραμεώτης, ο Νικηφόρος Κάλλιστος κ.α.
Κατόπιν την εικόνα εξέτασε ο καθηγητής Γεώργιος Σωτηρίου ο οποίος κατέληξε όμως στο συμπέρασμα ότι η εικόνα είναι βυζαντινό έργο και όχι παλαιότερο του 10ου αιώνα, άρα σύμφωνα με την χρονολογία αυτή δεν μπορεί η Εικόνα να συνδεθεί με τους Αγίους αδελφούς.
Ο σπουδαίος Ανδρέας Ξυγγόπουλος, που εξέτασε και μελέτησε την εικόνα (όλη την μελέτη του μπορείτε να την διαβάστε ΕΔΩ), αναφέρει τα εξής: «Είναι ήδη γνωστόν ότι παλαιοτέρα γραπτή μνεία περί τής Μονής δεν ανέρχεται πέραν του τέλους του 13ου αίώνος. Έκ του χρυσοβούλλου του Ίωάννου Καντακουζηνοΰ (1341 - 1359) εξάγεται ότι ο πάππος αύτου Ανδρόνικος Β' (1282 - 1328) επροίκισε διά κτημάτων την Μονήν. Τό χρυσόβουλλον τούτο του Ίωάννου Καντακουζηνού αποτελεί καί την παλαιοτέραν γραπτήν μνείαν περί τής εικόνος, διότι ως ήδη παρετηρήθη, πλήν ενός λόγου συγγραφέως άδηλου εποχής καί εντελώς άλλοθεν άγνώστου, ευρισκομένου εις απολεσθέν έκτοτε χειρόγραφον τής Μονής Ομπλούς, μνημονευόμενον υπό του Κ. Οικονόμου, καί του οποίου χρονολογία δεν είναι ασφαλώς γνωστή, ουδεμία άλλη Βυζαντινή πηγή ομιλεί περί τής είκόνος του Μ. Σπηλαίου, ενώ πολλοί είναι οί συγγραφείς οί άναφέροντες τάς άλλας εις τον Ευαγγελιστήν Λουκάν άποδιδομένας εικόνας.
Νομίζω ότι πάσαι αί υπάρχουσαι ενδείξεις οδηγούσιν ημάς είς τό συμπέρασμα ότι οί δυο μοναχοί Συμεών καί Θεόδωρος ήλθον πιθανώτατα έξ Ιεροσολύμων είς Αχαΐαν κομίζοντες τήν παλαιάν ήδη εικόνα κατά τους χρόνους του ’Ανδρονίκου Β' (1282 - 1328) καί ότι τή χορηγία ίσως αυτού ίδρύθη η πρώτην Μονή του Μ. Σπηλαίου είς τήν θέσιν παλαιού πιθανώς καί εγκαταλελειμμένου ασκητηρίου. Θά έπρεπεν ίσως προς συμπλήρωσιν τής παρούσης μελέτης νά εξετάσωμεν καί τήν περίφημον παράδοσιν, καθ’ήν είκών έζωγραφήθη υπό του Ευαγγελιστού Λουκά. Νομίζομεν όμως ότι αί μέχρι τούδε γενόμεναι απόπειραι επιλύσεως του προβλήματος τούτου δεν δύνανται νά θεωρηθώσιν ως λύουσαι αυτό κατά τρόπον ικανοποιητικόν. Κατά τήν ήμετέραν γνώμην τό πρόβλημα τούτο θά εξακολουθήση επί μακρόν ακόμη, εναμένη τήν οριστικήν αυτού λύσιν, δεδομένου ότι μεταξύ τών γενικώς είς τον Λουκάν αποδιδομένων εικόνων τής Θεοτόκου, τής Οδηγητρίας δηλαδή, τής έν τή Μονή του Κύκκου, τής έν τή Μονή Σουμελά καί τής έν τή Μονή του Μ. Σπηλαίου, πλήν του γενικούτύπου τής Παναγίας βρεφοκρατούσης, ούδέν κοινόν χαρακτηριστικόν υπάρχει».
Κατά τους βιογράφους τους παρουσιάζονται ως οι πρώτοι επώνυμοι ασκητές του Αγίου Όρους, διοργανωτές του μοναχισμού, υπερασπιστές των αγίων εικόνων, κτήτορες ναών, ιεραπόστολοι και θαυματουργοί όσιοι.
Η μνήμη τους τιμάται στις 18 Οκτωβρίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου