Φυλάσσεται στην Ιερά Μονή Νεάμτς
της Ρουμανίας.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Στην Ορθόδοξη Εκκλησία αποδίδουμε στα Αγία λείψανα τιμή και ευλαβική προσκύνηση, η όποια όμως δεν αποτελεί λατρευτική προσκύνηση η λατρεία. Τούτο γιατί κανείς ποτέ ορθόδοξος χριστιανός δεν ταύτισε στη σκέψη του τα τίμια λείψανα με «θεούς». Μακαριστός π. ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΑΛΕΒΙΖΟΠΟΥΛΟΣ (ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΩΝ ΟΜΑΔΩΝ).
Ο Όσιος Συμεών ο Θαυμαστορείτης. Τοιχογραφία του 1547, Μονή Διονυσίου Αγ. Όρους. Πηγή |
Ο
Όσιος Συμεών, έζησε την εποχή του
αυτοκράτορα Ιουστίνου
Β' (574)
και γεννήθηκε το 521 στην Αντιόχεια της
Συρίας από γονείς που καταγόταν από την
Έδεσσα της Μεσοποταμίας.
Όταν ήτανε στην ηλικία των πέντε ετών ένας τρομερός σεισμός κατέστρεψε μεγάλο μέρος της Αντιόχειας. Ανάμεσα στους νεκρούς ήταν και ο πατέρας του Ιωάννης, ο οποίος σκοτώθηκε όταν κατέρρευσε η στέγη του σπιτιού του.
Η μητέρα του Μάρθα όμως, διασώθηκε διότι απουσίαζε από την πόλη όπως και ο Συμεών ο οποίος είχε πάει να προσκυνήσει το ναό του Αγίου Στεφάνου, έκτοτε με φόβο θεού η Μάρθα ανέτρεφε και μεγάλωνε το γιο της.
Σε πολύ νεαρή ηλικία, πλήρης χάριτος και πνεύματος, ο Συμεών μετέβη στη Σελεύκεια, κοντά στο όρος του χωριού Πίλασα, σε κάποιο φημισμένο μοναστήρι όπου μόναζε ένας περίφημος ασκητής, ο Ιωάννης.
Όταν ήτανε στην ηλικία των πέντε ετών ένας τρομερός σεισμός κατέστρεψε μεγάλο μέρος της Αντιόχειας. Ανάμεσα στους νεκρούς ήταν και ο πατέρας του Ιωάννης, ο οποίος σκοτώθηκε όταν κατέρρευσε η στέγη του σπιτιού του.
Η μητέρα του Μάρθα όμως, διασώθηκε διότι απουσίαζε από την πόλη όπως και ο Συμεών ο οποίος είχε πάει να προσκυνήσει το ναό του Αγίου Στεφάνου, έκτοτε με φόβο θεού η Μάρθα ανέτρεφε και μεγάλωνε το γιο της.
Σε πολύ νεαρή ηλικία, πλήρης χάριτος και πνεύματος, ο Συμεών μετέβη στη Σελεύκεια, κοντά στο όρος του χωριού Πίλασα, σε κάποιο φημισμένο μοναστήρι όπου μόναζε ένας περίφημος ασκητής, ο Ιωάννης.
Κοντά
του ο Συμεών μελέτησε συστηματικότερα
τις άγιες Γραφές και ασκήθηκε στην
προσευχή και την ταπεινοφροσύνη.
Γρήγορα
έγινε παράδειγμα μίμησης και για τούς
άλλους αδελφούς της Μονής και μιμούμενος
το διδάσκαλό του ανήγειρε στύλο και
αφού ανήλθε επ' αυτού, παρέμεινε
προσευχόμενος επί δώδεκα έτη.
Ο Όσιος Συμεών ο Θαυμαστορείτης. Τοιχογραφία στην Αγία Σοφία Τραπεζούντας Πόντου. Πηγή |
Η Τιμία Κάρα του Αγίου Συμεών Θαυμαστορείτη Πηγή |
Όμως ο
αμνησίκακος Συμεών όχι μόνον δε θύμωσε
αλλά και προσευχήθηκε θερμά στον Κύριο να θεραπεύσει τον
αδελφό του όπως και έγινε.
Αργότερα
ο όσιος αποσύρθηκε στο Θαυμαστό Όρος
σε ένα τόπο όπου υπήρχαν μόνο ξερόλιθοι
και εκεί έζησε σκληρή ασκητική ζωή επί
σαράντα πέντε ολόκληρα χρόνια ενώ κοιμήθηκε
ειρηνικά και αξιώθηκε της αιωνίου
μακαριότητας το 590, σε ηλικία ογδόντα
πέντε ετών.
Αξίζει
να σημειώσουμε ότι ο Όσιος Συμεών
αξιώθηκε του χαρίσματος της προ οράσεως και της θεραπείας κάθε ασθένειας έτσι
προανήγγειλε την κοίμηση του διδασκάλου
του, την κοίμηση του Αρχιεπισκόπου
Εφραίμ (545), τους σεισμούς της Αντιόχειας αλλά και Κωνσταντινουπόλεως (557) καθώς και άλλα πολλά, γεγονότα.
Θαυμαστόν Όρος, Μονή Αγίου Συμεών του Θαυμαστορείτη.
H βάση της κολώνας άσκησης του Όσιου Συμεών, του Θαυμαστορείτη Πηγή |
Η μονή του Αγίου Συμεών οικοδομήθηκε με κέντρο σύνθεσης το στύλο του αγίου Συμεών του Θαυμαστορείτη.
Αυτός είχε
ανεγερθεί πάνω σε λόφο ανάμεσα στην
Αντιόχεια και τη Σελεύκεια, γνωστό ως
Θαυμαστόν Όρος, με υψόμετρο 479 μέτρων,
δεξιά της όχθης του Ορόντη και περίπου 18
χιλιόμετρα δυτικά της Αντιόχειας.
Ακολούθησε ως πρότυπο το φημισμένο συγκρότημα του αγίου Συμεών Στυλίτη στο Καλάτ - Σιμάν, οι χώροι του οργανώθηκαν γύρω από ένα κεντρικό οκτάγωνο, το οποίο περιλαμβάνει βέβαια και το στύλο άσκησης του αγίου.
Το μοναστήρι λειτούργησε τον 6ο αιώνα,
καθώς και ανάμεσα στον 11ο και στο 13ο
αιώνα και σήμερα
σώζονται ακόμα τα ερείπια του ενώ αποτελεί ένα από τα σπουδαιότερα
μοναστικά συγκροτήματα της βόρειας
Συρίας.
Προϊόν της ομιλητικής - παραινετικής δράσης του Οσίου Συμεών προς τους προσερχόμενους θαυμαστές του, είναι οι "Τριάκοντα Ομιλίαι" του που το περιεχόμενό τους είναι ασκητικό και ηθικό, με παραλήπτες τους ασκητές και επικεντρώνεται στην προβολή της εγκράτειας και της καταδίκης των παθών και άλλων.
Όλες ή οι περισσότερες ομιλίες του, προέρχονται
από την περίοδο που ήταν νέος, από την
ηλικία των έντεκα ετών έως τα είκοσι
τέσσερά του χρόνια.
Επιστολές πρέπει να αντάλλασσε και με σημαίνοντα πρόσωπα, διασώζεται μία προς τον αυτοκράτορα Ιουστίνο Β, όπου του αναφέρεται στην ανάγκη τιμωρίας των Σαμαρειτών που είχαν εξεγερθεί την περίοδο εκείνη, προκαλώντας σφαγές χριστιανών και καταστροφές των ναών τους.
Προϊόν της ομιλητικής - παραινετικής δράσης του Οσίου Συμεών προς τους προσερχόμενους θαυμαστές του, είναι οι "Τριάκοντα Ομιλίαι" του που το περιεχόμενό τους είναι ασκητικό και ηθικό, με παραλήπτες τους ασκητές και επικεντρώνεται στην προβολή της εγκράτειας και της καταδίκης των παθών και άλλων.
Τα ερείπια των κτιρίων και εκκλησιών που είχαν χτιστεί γύρω από την κολώνα που ασκήτευσε ο Όσιος Συμεών ο Θαυμαστορείτης. Πηγή |
Επιστολές πρέπει να αντάλλασσε και με σημαίνοντα πρόσωπα, διασώζεται μία προς τον αυτοκράτορα Ιουστίνο Β, όπου του αναφέρεται στην ανάγκη τιμωρίας των Σαμαρειτών που είχαν εξεγερθεί την περίοδο εκείνη, προκαλώντας σφαγές χριστιανών και καταστροφές των ναών τους.
Η επιστολή
αυτή αναγράφεται στα πρακτικά της Ζ΄Οικουμενικής Συνόδου, επίσης έχουν
διασωθεί τρία τροπάρια για τον σεισμό
και άλλα στα Μηναία ενώ τον
βίο του συνέταξε ο μαθητής του και
κατοπινός επίσκοπος Κύπρου Αρκάδιος καθώς και ο Νικηφόρος Ουρανός.
Η Μνήμη του τιμάται στις 24 Μαΐου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου