Φυλάσσεται
στην ομώνυμη ιερά Πατριαρχική και
Σταυροπηγιακή Μονή του Αγίου Διονυσίου
του εν Ολύμπου, πάνω από το Λιτόχωρο της
Πιερίας, στον Όλυμπο και μάλλον πρόκειται για απότμημα της Τιμίας Κάρας του.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Στην Ορθόδοξη Εκκλησία αποδίδουμε στα Αγία λείψανα τιμή και ευλαβική προσκύνηση, η όποια όμως δεν αποτελεί λατρευτική προσκύνηση η λατρεία. Τούτο γιατί κανείς ποτέ ορθόδοξος χριστιανός δεν ταύτισε στη σκέψη του τα τίμια λείψανα με «θεούς». Μακαριστός π. ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΑΛΕΒΙΖΟΠΟΥΛΟΣ (ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΩΝ ΟΜΑΔΩΝ).
Άγιος Γρηγόριος Νεοκαισαρείας ο Θαυματουργός Μικρογραφία από το Μηνολόγιο του αυτοκράτορα Βασιλείου Β΄ κατά το 985. Βρίσκεται στην βιβλιοθήκη του Βατικανού. πηγή |
Ο
Άγιος Γρηγόριος γεννήθηκε περίπου το
210 με 215, αρχικά ονομαζόταν Θεόδωρος, οι γονείς του ήταν Έλληνες ειδωλολάτρες
και είχαν μεγάλη κοινωνική θέση στη
Νεοκαισάρεια του Πόντου (γνωστή στην
αρχαιότητα και ως Καβηρία, Διάσπολις
και Σεβαστή, το σημερινό Νικσάρ).
Μετά τη στοιχειώδη εκπαίδευση του, ο Άγιος Γρηγόριος μαζί με τον αδελφό του Γρηγόριο ή σύμφωνα με μερικές αγιολογικές πηγές, Αθηνόδωρο, πήγαν στη Βηρυτό για να σπουδάσουν νομικά.
Ο Θεός όμως είχε άλλα σχέδια για το Γρηγόριο, όταν περνούσε από την Καισαρεία, άκουσε το δεινό ερμηνευτή των Γραφών, Ωριγένη και τόσο πολύ ενθουσιάστηκε μαζί του, ώστε άφησε τα νομικά και διετέλεσε επί χρόνια μαθητής του.
Άγιος Γρηγόριος ο Θαυματουργός. Μωσαϊκό τού 11ου αιώνα (μετά το 1012) στην Ιερά Μονή Οσίου Λουκά Στείρι Βοιωτίας. πηγή |
Εκεί φαίνεται η μεγάλη αξία του Ωριγένη, σαν διδασκάλου και η βαθειά ευγνωμοσύνη του Γρηγορίου, σαν μαθητού, «Άπασαν προσήγε την παρ' αυτού τέχνην και επιμέλειαν και κατειργάσατο ημάς», γράφει για το διδάσκαλό του.
Κατόπιν πήγε στην Αλεξάνδρεια, και επέστρεψε στη Νεοκαισάρεια με πλήρη θεολογική μόρφωση και ο Μητροπολίτης Αμασείας Φαίδημος που διέκρινε τα χαρίσματα του, τον έκανε επίσκοπο Νεοκαισαρείας η οποία είχε όμως μόνο 17 χριστιανούς!
Ο Γρηγόριος δεν το θεώρησε υποτιμητικό, βασιζόταν πολύ στη δύναμη της θείας χάριτος και πάντα είχε στο μυαλό του τα ενθαρρυντικά λόγια του θείου Παύλου: «Ἐνδυναμοῦ ἐν τῇ χάριτι τῇ ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ» (Β' πρός Τιμόθεον, β' 1), δηλαδή να ενδυναμώνεσαι με τη χάρη που μας δίνεται από τη σχέση και την ένωση μας με τον Ιησού Χριστό.
Άγιος Γρηγόριος ο Θαυματουργός.
Τοιχογραφία τού 1547 στην Ι. Μ. Διονυσίου Αγίου Όρους.
Έργο τού αγιογράφου Τζώρτζη (Ζώρζη) Φουκά
πηγή |
Και ενώ είχε παραλάβει 17 χριστιανούς, όταν πέθανε ειρηνικά στα τέλη του 27 είχαν απομείνει στην επισκοπική του περιφέρεια μόνο 17 ειδωλολάτρες!
Υπήρξε δε τόσο εγκρατής στη γλώσσα του, ώστε δεν βγήκε απ' αυτή κανένας κακός, περιττός ή αργός λόγος για αυτό και ο Θεός τον κόσμησε και με το χάρισμα της θαυματουργίας.
Στον Γρηγόριο αποδίδεται η καθιέρωση εορτασμών προς τιμήν των μαρτύρων, των διδασκαλιών σχετικά με τους αγίους και η τήρηση εορτών για τους αγίους, που αποτέλεσε επίσης μέσο για να προσελκύσει ειδωλολάτρες στην εκκλησία.
Τον βίο του Αγίου Γρηγορίου του θαυματουργού συνέγραψε ο Άγιος Γρηγόριος ο Επίσκοπος Νύσσης, αδελφός του Μεγάλου Βασιλείου, ο οποίος αποτελεί την πιο αξιόπιστη βιογραφική πηγή εν μέσω ασαφειών και θρύλων. Στον εγκωμιαστικό του λόγο προς τον Άγιο, τον ονομάζει Μέγα και θεωρείται ότι ήταν το πρώτο άτομο που είναι γνωστό ότι έλαβε όραμα της Παναγίας (μαζί με τον Ιωάννη τον Βαπτιστή), βάσει του οποίου κατέγραψε μια ομολογία σχετικά με το δόγμα της Αγίας Τριάδας.
Άγιος Γρηγόριος ο Θαυματουργός. Φορητή εικόνα τού 2ου μισού τού 12ου αιώνα στο Μουσείο Ερμιτάζ, Αγία Πετρούπολη. πηγή |
Επίσης,
ο Άγιος Γρηγόριος Επίσκοπος Νύσσης
αναφέρει ότι ο ίδιος μεγάλωσε ακούοντας
διηγήσεις και περιγραφές περιστατικών
της ζωής του Αγίου Γρηγορίου του
Θαυματουργού, καθώς και τους θεοπνεύστους
λόγους του, από την γιαγιά του Μακρίνα
η οποία ήταν μαθήτρια και πνευματικό
παιδί του Αγίου Γρηγορίου Νεοκαισαρείας.
Αλλά και ο Μέγας Βασίλειος σ' ένα του λόγο λέει για τον Γρηγόριο τον θαυματουργό, ότι για τα πνευματικά του χαρίσματα και την χάρη των θαυμάτων «δεύτερος Μωϋσῆς παρ΄ αὐτῶν τῶν ἐχθρῶν τῆς Ἐκκλησίας ἀνηγορεύετο».
Τα έργα του Γρηγόριου έχουν διασωθεί σε ιδιαίτερα αποσπασματική κατάσταση ενώ ονομαστός παραμένει ο αποχαιρετιστήριος λόγος του "Εις Ωριγένην Προσφωνητικός" μετά το πέρας των σπουδών του, όπου εξυμνείται η διδακτική δεινότητα του Ωριγένη.
Άλλα έργα του που σώζονται είναι η Επιστολή Κανονική Περί των εν τη Καταδρομή των Βαρβάρων Ειδωλόθυτα Φαγόντων ή και Έτερα τινά Πλημμελησάντων, Προς Τατιανόν Περί Ψυχής Λόγος Κεφαλαιώδης, Λόγοι Εις τον Ευαγγελισμόν της Παναγίας Θεοτόκου και Αεί Παρθένου της Μαρίας, Λόγος εις τους Αγίους Πάντας, Ομιλία Εις τον Εκκλησιαστήν, αποσπάσματα από σχολιολόγια στο Ευαγγέλιο του Ματθαίου, στον Ιερεμία και στον Ιώβ.
H
μνήμη του τιμάται στις 17
Νοεμβρίου.