Φυλάσσεται
στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό του Αγίου Γρηγορίου του
Παλαμά, στην Θεσσαλονίκη.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Στην Ορθόδοξη Εκκλησία αποδίδουμε στα Αγία λείψανα τιμή και ευλαβική προσκύνηση, η όποια όμως δεν αποτελεί λατρευτική προσκύνηση η λατρεία. Τούτο γιατί κανείς ποτέ ορθόδοξος χριστιανός δεν ταύτισε στη σκέψη του τα τίμια λείψανα με «θεούς». Μακαριστός π. ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΑΛΕΒΙΖΟΠΟΥΛΟΣ (ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΩΝ ΟΜΑΔΩΝ).
Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς. Εικόνα στα τέλη του 16ου αιώνα Mονή Διονυσίου, Άγιον Όρος |
Ο
Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς ήταν δεινός
θεολόγος και διαπρεπέστατος ρήτορας
και φιλόσοφος.
Δεν γνωρίζουμε το χρόνο και τον τόπο της γέννησής του όμως ο Σ. Ευστρατιάδης, αναφέρει ότι γεννήθηκε το 1296 στην Κωνσταντινούπολη, από τον Κωνσταντίνο τον Συγκλητικό και την ευσεβέστατη Καλλονή.
Δεν γνωρίζουμε το χρόνο και τον τόπο της γέννησής του όμως ο Σ. Ευστρατιάδης, αναφέρει ότι γεννήθηκε το 1296 στην Κωνσταντινούπολη, από τον Κωνσταντίνο τον Συγκλητικό και την ευσεβέστατη Καλλονή.
Κατά το πρώτο μισό του 14ου
αιώνα ήταν στην αυτοκρατορική αυλή της
Κωνσταντινούπολης, από όπου αποσύρθηκε
στο Άγιο Όρος χάρη ησυχότερης ζωής, και
αφιερώθηκε στην ηθική του τελειοποίηση
και σε διάφορες μελέτες.
Το 1335 με τους δύο αποδεικτικούς λόγους του «Περί εκπορεύσεως του Αγίου Πνεύματος», ήλθε σε σύγκρουση με τον Βαρλαάμ Καλαβρό, ο οποίος δίδασκε πως ο άνθρωπος δεν μπορεί να γνωρίσει το Θεό, κι ακόμα περισσότερο δεν μπορεί να ενωθεί μαζί Του.
Κατά τα λεγόμενα του Βαρλαάμ, ο Θεός είναι «κλειστός στον εαυτό του» και δεν μπορεί να ενωθεί με τους ανθρώπους. Επομένως, οι «ησυχαστές», οι μοναχοί δηλαδή εκείνοι που έλεγαν ότι μπορεί ο άνθρωπος, αν έχει καθαρή καρδιά και αν συγκεντρωθεί στην «καρδιακή προσευχή» (το «Κύριε Ιησού Χριστέ, Υιέ Θεού, ελέησόν με»), να ενωθεί με το Θεό και να φωτισθεί και να δει το Άκτιστο φως, ασχέτως της μόρφωσής του, δεν ήταν Ορθόδοξοι αλλά «μεσσαλιανιστές» και «ομφαλόψυχοι».
Το σκήνωμα του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, Αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης. Διακρίνεται η λειψανοθήκη με την Τιμία Κάρα του Αγίου. |
Αγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς - Αγιος Διονύσιος ο εν Ολύμπο. Φορητή εικόνα του 18ου αιώνα. Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου, Σκήτη Βεροίας. |
Μετά από αυτές τις τοποθετήσεις του
Βαρλαάμ, ο Παλαμάς εγκαταστάθηκε στη
Θεσσαλονίκη από όπου και άρχισε τον
αγώνα υπέρ αυτών που ασκούσαν τον ησυχασμό,
συγγράφοντας και τους ομώνυμους
λόγους του.
Το
ζητούμενο της πάλης αυτής ήταν κυρίως
το μεθεκτικόν ή αμέθεκτον της θείας
ουσίας. Ο Γρηγόριος, οπλισμένος με μεγάλη
πολυμάθεια και ισχυρή κριτική για θέματα
αγίων Γραφών, διέκρινε μεταξύ θείας
ουσίας αμεθέκτου και θείας ενεργείας
μεθεκτής.
Και αυτό το στήριξε σύμφωνα με το πνεύμα των Πατέρων και η Εκκλησία επικύρωσε την ερμηνεία του με τέσσερις Συνόδους ενώ στην τελευταία, που έγινε στην Κωνσταντινούπολη το 1351, ήταν και ο ίδιος ο Παλαμάς ο οποίος έγραψε πολλά και διάφορα θεολογικά έργα, περίπου 60.
Και αυτό το στήριξε σύμφωνα με το πνεύμα των Πατέρων και η Εκκλησία επικύρωσε την ερμηνεία του με τέσσερις Συνόδους ενώ στην τελευταία, που έγινε στην Κωνσταντινούπολη το 1351, ήταν και ο ίδιος ο Παλαμάς ο οποίος έγραψε πολλά και διάφορα θεολογικά έργα, περίπου 60.
Αργότερα ο Πατριάρχης Ισίδωρος, τον εξέλεξε αρχικά επίσκοπο Θεσσαλονίκης όμως λόγο των τότε ζητημάτων, αποχώρησε πρόσκαιρα στη Λήμνο.
Πέθανε
το 1360 και τιμήθηκε αμέσως σαν Άγιος
ενώ ο Πατριάρχης Φιλόθεος, έγραψε το
1376 εγκωμιαστικό λόγο για τον Γρηγόριο
Παλαμά, μαζί και ακολουθία και όρισε
την εκκλησιαστική μνήμη του στη Β'
Κυριακή της Μεγάλης Τεσσαρακοστής.
Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς.
Τοιχογραφία του 1371, Μονή Βατοπεδίου, Άγιον Όρος.
|
Το
τίμιο σώμα του, μετά από την εκταφή,
υπήρξε άφθαρτο, ευωδίαζε και θαυματουργούσε.
Στούς λατίνους όμως, τους υποτελείς του
Πάπα, ήταν χονδρό αγκάθι η ενθύμιση του
Αγίου και μάλιστα ολόσωμου.
Για αυτό πολλές φορές τον συκοφαντούσαν λέγοντας,
πως για τα αμαρτήματά του έμεινε
«άλυωτος», δεν δέχθηκε από απέχθεια η
γη να τον διαλύσει «στα εξ ων συνετέθη»!
Τον
19ο αιώνα ο ναός του Αγίου καταστράφηκε
από φωτιά και το τίμιο σκήνωμά του κάηκε
αφήνοντας μόνον τα οστά ανέπαφα!
Τόσο γινάτι κράτησαν οι καθολικοί που όταν τυπώνονταν οι εκκλησιαστικές μας ακολουθίες στην Βενετία - κατά τους χρόνους της τουρκοκρατίας - ο Δόγης έδινε την άδειά του για την έκδοση, μόνον εφόσον δέν υπήρχε σχετική αναφορά στον Αγιο.
Έτσι για αρκετά χρόνια που
κυκλοφορούσαν τα έντυπα από την Βενετία,
η γιορτή του είχε σχεδόν ξεχαστεί και περί
τα μέσα και τέλη του 20ου αιώνα, επανήλθε
η μνήμη των ενδόξων αγώνων του και έλαβε
την πρέπουσα θέση στον χώρο των Ορθόδοξων
ναών.
Η
μνήμη του τιμάται από την εκκλησία μας στις 14 Νοεμβρίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου