Σάββατο 1 Δεκεμβρίου 2018

Η ΤΙΜΙΑ ΚΑΡΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΚΛΗΜΕΝΤΟΣ, ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΧΡΙΔΟΣ.

πηγή

Φυλάσσεται στην Ιερά Μονή (Σκήτη) Τιμίου Προδρόμου στην Βέροια.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Στην Ορθόδοξη Εκκλησία αποδίδουμε στα Αγία λείψανα τιμή και ευλαβική προσκύνηση, η όποια όμως δεν αποτελεί λατρευτική προσκύνηση η λατρεία. Τούτο γιατί κανείς ποτέ ορθόδοξος χριστιανός δεν ταύτισε στη σκέψη του τα τίμια λείψανα με «θεούς». Μακαριστός π. ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΑΛΕΒΙΖΟΠΟΥΛΟΣ (ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΩΝ ΟΜΑΔΩΝ).


Τοιχογραφία του Άγιου Κλήμη Αχρίδος (1383/4) , 
Ναός Αγίου Αθανασίου του Μουζάκη, Καστοριά.
Για τον άγιο Κλήμεντα γνωρίζουμε ότι έζησε στα τέλη του 9ου και τις αρχές του 10ου αιώνα και υπήρξε ένας από τους πέντε μαθητές των αδελφών από τη Θεσσαλονίκη, αγίων Κύριλλου και Μεθοδίου.

Οι άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος, οι οποίοι ως γνωστό θεωρούνται οι φωτιστές των Σλάβων, όχι μόνο διότι εφηύραν το σλαβικό αλφάβητο, αλλά και διότι μαζί με τους μαθητές τους, τον Κλήμη, τον Γοράζδο, τον Αγγελάριο, τον Ναούμ και τον Σάββα, περιόδευαν σε μέρη όπου κατοικούσε σλαβικός πληθυσμός προκειμένου να διαδώσουν τον χριστιανισμό και το νέο αλφάβητό τους και οι παραπάνω συνιστούν μια ομάδα επτά αγίων, αποκαλούμενοι οι άγιοι Επτάριθμοι. 

Ο Άγιος Κλήμης Αχρίδας ήταν ένας από τους πιο εξέχοντες μαθητές των Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου και συνδέεται πολύ συχνά και με την δημιουργία του Γλαγολιτικού αλλά και του Κυριλλικού αλφαβήτου και ειδικά με την σπουδαία και ραγδαία διάδοσή τους μεταξύ των  εκχριστιανισμένων  Σλάβων. 

Σύμφωνα με την βίο του από τον Θεοφύλακτο της Οχρίδας, ο Κλήμης ήξερε την ζωή του Αγίου Μεθοδίου όπως κανένας άλλος και για αυτό οι περισσότεροι μελετητές πιστεύουν ότι γεννήθηκε στη Βυζαντινή αυτοκρατορία στην περιοχή όπου ο Μεθόδιος υπηρέτησε κατά τη διάρκεια της πολιτικής του σταδιοδρομίας, δηλαδή, ότι ήταν Σλάβος ενώ σύμφωνα με άλλους, η περιοχή όπου γεννήθηκε, ήταν τότε μέρος της Βουλγαρίας. 

Τοιχογραφία Άγιοι Επτάριθμοι.
Μονή Γεννήσεως της Θεοτόκου( 1744), Ardenica
Η Σύντομη Ζωή του Αγίου Κλήμεντος από τον Θεοφύλακτο της Οχρίδας μαρτυρεί την Σλαβική του καταγωγή και τον αναφέρει ως ο πρώτος επίσκοπος, που συνήθιζε να κηρύττει στη βουλγαρική γλώσσα, ενώ ο Δημήτριος Χωματηνός τον αποκαλεί Βούλγαρο και για αυτόν τον λόγο κάποιοι μελετητές τον ονομάζουν Βούλγαρο - Σλάβο. 
Η ακριβής ημερομηνία γέννησής του είναι άγνωστη, πιθανότατα πήγε με τον Μεθόδιο νέος, ακολουθώντας τον στο μοναστήρι στο όρος Όλυμπος στη Μυσία της Μικράς Ασίας ενώ συμμετείχε και στην αποστολή των Κυρίλλου και Μεθοδίου στη Μεγάλη Μοραβία
Μετά το θάνατο του Κυρίλλου, ο Κλήμης συνόδευσε τον Μεθόδιο στο ταξίδι του από την Ρώμη στην  Παννονία και τη Μεγάλη Μοραβία και μετά το θάνατο του Μεθοδίου το 885, ο Κλήμης ηγήθηκε του αγώνα κατά των Γερμανών κληρικών στη Μεγάλη Μοραβία, μαζί με τον Γκόραζντ.

Φορητή εικόνα του 19ου αιώνα του Αγίου Κλήμη Αχρίδος
με τον Αγιο Νικόλαο από ξύλο και αυγοτέμπερα.
Ιερά Μονή (Σκήτη) Τιμίου Προδρόμου Βέροιας
Αφού πέρασε κάποιο χρονικό διάστημα στη φυλακή, απελάθηκε από την Μεγάλη Μοραβία και το 885 ή 886 έφτασε τα σύνορα της Βουλγαρίας, μαζί με τον  Ναούμ της Πρεσλάβας, τον Αγγελάριο και, ενδεχομένως, τον Γκόραζντ (σύμφωνα με άλλες πηγές, ο Γκόραζντ ήταν ήδη νεκρός τότε). 
Στη συνέχεια, οι τέσσερις από αυτούς είχαν σταλεί στη βουλγαρική πρωτεύουσα της Πλίσκας όπου είχαν ανατεθεί από τον Βόριδα Α΄ της Βουλγαρίας να διδάξουν τους μέλλοντες κληρικούς του κράτους στη  Σλαβική γλώσσα. 
Μετά την υιοθέτηση του Χριστιανισμού κατά το 865, οι θρησκευτικές τελετές στη Βουλγαρία τελούνταν στα  Ελληνικά από κληρικούς που αποστέλλονταν από τη  Βυζαντινή Αυτοκρατορία. 
Φοβούμενος αυξανόμενη επιρροή του Βυζαντίου και αποδυνάμωση του κράτους, ο Βόρις είδε την υιοθέτηση της Παλαιάς Σλαβικής γλώσσας ως έναν τρόπο να διατηρηθεί η πολιτική ανεξαρτησία και η σταθερότητα της Βουλγαρίας. 
Με αυτήν την άποψη, ο Μπόρις έκανε μεταρρυθμίσεις για τη δημιουργία δύο λογοτεχνικών ακαδημιών όπου η θεολογία θα διδασκόταν στη Σλαβική με το πρώτο από τα σχολεία θα ιδρύονταν στην πρωτεύουσα, Πλίσκα και το δεύτερο σχολείο στην περιοχή της  Κουτμιτσέβιτσα. 
 
Ο Τάφος του Αγίου Κλήμεντος στην Εκκλησία
του Αγίου ΠαντελεήμοναΟχρίδα
πηγή
Σύμφωνα με την βίο του από τον Θεοφύλακτο της Αχρίδας, ενώ ο Ναούμ έμεινε στην Πλίσκα εργαζόμενος για την ίδρυση της Λογοτεχνικής Σχολής Πλίσκας, στον Κλήμεντα ανατέθηκε από τον Μπόρις να οργανώσει την διδασκαλία της θεολογίας σε μελλοντικούς κληρικούς στην Παλαιά  Εκκλησιαστική Σλαβονική στο νοτιοδυτικό τμήμα της Βουλγαρικής Αυτοκρατορίας, στην περιοχή που  τότε ήτανε γνωστή ως Κουτμιτσέβιτσα. 
Για μια μεγάλη περίοδο περίπου επτά ετών (μεταξύ του 886 και του 893) ο άγιος Κλήμης δίδαξε περίπου σε πάνω από 3.500 μαθητές στην Σλαβική γλώσσα καθώς επίσης και στο Γλαγολιτικό αλφάβητο
Το 893 χειροτονήθηκε, ο Κλήμης, αρχιεπίσκοπος της Ντρεμβίκα (Βελίκα), που βρίσκεται επίσης στην Κουτμιτσέβιτσα. 
Μετά το θάνατό του, κατά το 916, θάφτηκε στο μοναστήρι του, τον Άγιο Παντελεήμονα, στην Οχρίδα που ίδρυσε ο ίδιος ο Κλήμης.
Η μνήμη του Αγίου Κλήμεντος Αρχιεπισκόπου Αχρίδας, τιμάται από το σύνολο των ορθοδόξων εκκλησιών στις 22 Νοεμβρίου.