πηγή |
Στην ελληνική μυθολογία οι Άρπυιες ήταν θηλυκά
τέρατα, κόρες του Θαύμαντα και της θαλάσσιας
Νύμφης Ηλέκτρας και αδελφές της αγγελιοφόρου
των θεών, Ίριδας.
|
Ο επίσης σπουδαίος αρχαίος Ρωμαίος ποιητής, Βιργίλιος μας εξηγεί ότι οι νήσοι ονομάστηκαν Στροφάδες εξαιτίας ενός μύθου.
Σύμφωνα με τον μύθο αυτό ο Ζήτης και ο Κάλαϊς που ήτανε γιοι του Βορέα και της Ωρειθυίας κυνηγούσαν τις Άρπυιες, τα μυθολογικά αυτά τέρατα, οι οποίες ζούσαν σε αυτά τα νησιά.
Όταν όμως οι δυο άντρες έφτασαν κοντά στα νησάκια, ξαφνικά γύρισαν πίσω, έκαναν στροφή και έτσι τα νησιά, οι Στροφάδες, ονομάστηκαν έτσι από αυτό το γεγονός, την στροφή τους.
Τα νησιά είναι και περιοχή ωοτοκίας της θαλάσσιας χελώνας καρέτα – καρέτα |
Εκτός από την πλούσια άγρια χλωρίδα που καλύπτει τα νησιά υπάρχουν ακόμη οπωροφόρα δένδρα όπως πορτοκαλιές, λεμονιές, συκιές και πάνω από 250 είδη φυτών και λουλουδιών καθώς και πεύκα που δημιουργούν ένα μεγάλο δάσος.
Λόγο αυτών των περιβαλλοντικών χαρακτηριστικών τους, χαρακτηρίστηκαν ως «Καταφυγίο της άγριας ζωής», ως «Περιοχής Προστασίας της φύσης στο πλαίσιο του Ε.Θ.Π.Ζ» καθώς και περιοχής, Natura 2000.
Και τα δύο νησάκια, έχουν έκταση, συνολικά μόλις 2.6 τετραγωνικά χιλιόμετρα, το μεγαλύτερο και το νοτιότερο από τα δύο, ονομάζεται Σταμφάνη, είναι μία νησίδα βραχώδης μήκους περίπου ενός χιλιομέτρου και το μικρότερο, ονομάζεται Άρπυιες ενώ γεωλογικά είναι πεδινά και δεν ξεπερνούν τα 20 μέτρα σε ύψος από την στάθμη της θάλασσας.
Χάρτης των Στροφάδων, του 1842 πηγή |
Ο Πύργος της Μονής στα Στροφάδια, τον Απρίλιο του 2021. |
Εχει μορφή καστρόπυργου και στη σημερινή του μορφή αποτελείται από δύο κτιριακούς όγκους, τον πύργο στην νότια πλευρά και τα κτίσματα σε σχήμα Π βόρεια του πύργου και περιβάλλουν τον κεντρικό χώρο της αυλής από ανατολή, δύση και βορρά.
Ο πύργος είναι ογκώδης, συμπαγής με ύψος 25 μέτρα με διαστάσεις 33.05 Χ 12.40 μέτρα και αποτελείται από δύο τμήματα τα οποία συνδέονται μεταξύ τους υπό μικρή γωνία, ενώ στο ανατολικό του τμήμα φέρει επιγραφή με την χρονολογία της ανοικοδομησής του: «ΕΙΣ ΔΟΞΑΝ ΘŎ ΟΙΚΟΔΟΜΗΘΗ Ο ΝΑΟC ŎΤΟΣ ΕΝ ... Α · Χ · ΘLAN ΝΟ MDCVIIII NK.....», με τα τελευταία γράμματα της επιγραφής λόγω απόστασης και φθοράς, να είναι δυσανάγνωστα.
Η είσοδος του καστρόπυργου. Φωτογραφία πιθανόν στις αρχές του 20ου αιώνα. πηγή |
Η είσοδος στον πύργο γίνεται από δυτικά μέσω κεκλιμένου επιπέδου (ραμπόσκαλας) η οποία καταλήγει σε μικρή είσοδο στον όροφο του πύργου ενώ η είσοδός του βρίσκεται σε στάθμη 7.05 μέτρων ψηλότερα από αυτή του δαπέδου της αυλής.
Η χρονολογία 1805, χαραγμένη στα στηθαία της κλίμακας που διαθέτουν και λίθινο γλυπτό διάκοσμο, φανερώνει ότι πιθανόν την εποχή αυτή να έγινε κάποια αλλαγή στο σύστημα εισόδου στον πύργο.
Το θύρωμα εισόδου είναι της εποχής της Αγγλοκρατίας, η θύρα είναι ξύλινη και επενδυμένη με σιδερένια ελάσματα ενώ εσωτερικά του θυρώματος, υπάρχει η οπή της παλιότερης καταχύστρας που προστάτευε από εφόδους ενώ εκτός από την ενισχυμένη θύρα υπήρχε εσωτερικά και σιδερένιο, ανασυρόμενο κιγκλίδωμα.
Η είσοδος της Μονής |
Η είσοδος της Μονής, φωτογραφία Απρίλιος του 2021 |
Το Καθολικό της Μονής. Φωτογραφία Απρίλιος του 2021. |
Το ιερό, είναι υπερυψωμένο κατά τρεις βαθμίδες, στο δάπεδο φέρει εφυαλωμένα πλακίδια και δύο λίθινα ομφάλια με τον δικέφαλο αετό, ένα στο κέντρο του ναού και ένα στον άξονα των δυτικών παραθύρων, μπροστά από την κεντρική θύρα εισόδου ενώ φέρει και τρία μεγάλα αψιδωτά παράθυρα σε κάθε πλάγιο τοίχο.
Το τέμπλο είναι λίθινο, η Αγία Τράπεζα είναι τοποθετημένη κάτω από το καθιερωμένο στους επτανησιακούς ναούς ξυλόγλυπτο κιβώριο και εκατέρωθεν του Ιερού υπάρχουν δύο πλάγιοι θολωτοί χώροι που σήμερα χρησιμεύουν ως σκευοφυλάκια.Μοναχοί των Στροφάδων όπως τους απαθανάτισε ο Salvator την αυγή του 20ου αιώνα. |
Καλόγερος στα Στροφάδια, φωτογραφία του 1912. |
Το μοναστήρι του Σωτήρος στις Στροφάδες, χαλκογραφία του Andre Grasset Saint-Sauver από το βιβλίο "Voyage historique", Παρίσι 18ος αιώνας. πηγή |
Το τμήμα του χρονικού για την ανακαίνιση της μονής αναφέρει: «Ανακαινίσθη το μοναστήριον των Στροφάδων από τον μακαρίτην Ιωάννη Παλαιολόγον Αυτοκράτορα Κωνστ/πόλεως, ο οποίος ήτον βασιλεύς εις τους 1440 υιός του Μανουήλ του Παλαιολόγου. Και εστάθηκε το άνωθεν Μοναστήριον εις την κατάστασίν του έως του 1537 Ιουλίου 29. Εις τον οποίον καιρόν πέρασε η αρμάδα του Τούρκου από την Ζάκυνθον, και δεν έκαμε βλάψιμον. Και γυρίζοντας έπειτα εις τα Στροφάδια η αυτή αρμάδα τα έκαψε και τα ερήμωσεν. Έπειτα υπήγαν Πατέρες και εκατοίκησαν εις το μοναστήρι, και εκόσμησαν αυτό. Και ήτο πολλά ευπρεπισμένον με όμορφαις και θαυμασταίς οικοδομαίς, με ιερά σκεύη χρυσά και αργυρά, με άρματα καλά, με βάρκες μεγάλαις, και μικραίς, και κάθε άλλον στολισμόν όπου ήτον ένας επίγειος Παράδεισος».
Η ασημένια λάρνακα με το σκήνωμα του Αγίου Διονυσίου, σήμερα βρίσκεται στην Ζάκυνθο. πηγή |
Το σκήνωμα του Αγίου Διονυσίου, σήμερα βρίσκεται στην Ζάκυνθο. πηγή |
Το λείψανο του Αγίου μένει στα Στροφάδια μέχρι την 22η Αυγούστου του 1717, οπότε και μεταφέρθηκε από δύο μοναχούς μόνο που σώθηκαν, στη Ζάκυνθο ενώ μεταξύ των ετών 1758 - 1763 ανακηρύχτηκε επίσημα από τη Βενετική Γερουσία προστάτης και πολιούχος της Ζακύνθου, αντί της Παναγίας της Σκοπιώτισσας και του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου που ήταν πολιούχοι ως τότε.
Το σπήλαιο που ασκήτευσε ο Άγιος Διονύσιος στα Στροφάδια |
Το σπήλαιο που ασκήτευσε ο Άγιος Διονύσιος στα Στροφάδια |
Το άφθορο Σκήνωμα του Αγίου Διονυσίου. πηγή |
Το σεπτό και άφθαρτο σκήνωμα του Αγίου Διονυσίου εκ Ζακύνθου φυλάσσεται σήμερα σε ασημένια λάρνακα στον ομώνυμο ναό στην Ζάκυνθο.
Η λεηλασία του μοναστηριού το 1717 και η διάσωση του ιερού λειψάνου του Αγίου Διονυσίου αναφέρονται σε χρονικό ενός ανώνυμου μοναχού της εποχής, που έφερε στο φως ο Αρχιεπίσκοπος Νικόλαος Κατραμής: «1717 Αυγούστου 19, ημέρα Δευτέρα, ηχμαλώτισαν το μοναστήρι μας τα Στροφάδια δέκα γαλιώταις και επήραν όλα τα ιερά σκεύη, τα αρμαμέντα και την Παναγίαν και όλα μας τα μπαστιμέντα και έκοψαν και τα χέρια του Αγίου και τα επήραν και το επίλοιπον άγιον λείψανον το έβαλαν απάνου ενός βαρελιού μπαρούτι και έκαμε το θαύμα ο άγιος και δεν έπιασε φωτιά και εφυλάκτη και το έχομεν εσήμερον εις την Ζάκυνθον».
Άποψη της Μονής, Απρίλιος 2021 |
Την μεγάλη ακμή της μονής κατά την περίοδο της Βενετοκρατίας ακολουθεί δυστυχώς, η παρακμή της.
Εξετάζοντας το παραγόμενο έργο και τα πρόσωπα που έδρασαν ή επισκέφτηκαν τη μονή κατά τον 16ο και τον 17ο αιώνα, διαπιστώνουμε την ύπαρξη ενός έντονου ενδιαφέροντος αλλά και μίας πνευματικής δημιουργίας, στοιχεία τα οποία δε συναντά κανείς δυστυχώς κατά τους μεταγενέστερους χρόνους.
Το παρεκκλήσιο του Αγίου Νικολάου στα Στροφάδια. |
Ο Κοιμητηριακός Ναός του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου στη Μονή Στροφάδων. |
Πολλά από τα ανεκτίμητης ιστορικής και πνευματικής αξίας κειμήλια της Μονής καθώς και μεγάλο μέρος της περίφημης βιβλιοθήκης της, αποτέλεσαν λεία των επιδρομέων, των πειρατών καθώς και των αρχαιοκαπήλων και μερικοί από τους κώδικες της παλαιάς Μονής βρίσκονται σήμερα στη Μαρκιανή βιβλιοθήκη της Βενετίας αλλά και στη Μονή του Αγίου Διονυσίου, στη Ζάκυνθο.
Άποψη της Μονής, Απρίλιος 2021 |
Το Νέο εκκλησιαστικό Μουσείο - Σκευοφυλάκιο. |
Εκθέματα του Νέου Μουσείου - Σκευοφυλάκιου |
Ο μεγαλύτερος αριθμός των εικόνων του Μουσείου ανήκει σε κρητικούς ζωγράφους, που εργάστηκαν στην Κρήτη ή τη Ζάκυνθο μετά την άλωση των μεγάλων κρητικών πόλεων από τους Τούρκους (Ρέθυμνο 1644, Χάνδακας 1669).
Η Παναγία Θαλασσομαχούσα. πηγή |
Αποτελεί ένα εντυπωσιακό αριστούργημα των αρχών του 13ου αιώνα, που αποδίδεται σε ζωγράφο από την Κωνσταντινούπολη.
Σύμφωνα με την παράδοση του μοναστηριού η εικόνα της Παναγίας είχε ριχτεί στη θάλασσα από τον κάτοχό της κατά την δύσκολη περίοδο της εικονομαχίας για να την σώσει και αυτή ως εκ θαύματος έφθασε όρθια στα κύματα μάλιστα, από την Κωνσταντινούπολη, στα νησάκια των Στροφάδων.
Ο ηγούμενος και οι Πατέρες την παρέλαβαν με δεήσεις και παρακλήσεις και την τοποθέτησαν στο Καθολικό της Μονής.
Η Παναγία την “Πάντων Χαρά”, 15ος αιώνας |
Το πρόσωπο και τα χέρια της Παναγίας Θεοτόκου αλλά και του Χριστού είναι επιζωγραφισμένα και η εικόνα έφερε επίσης, μία μεταγενέστερη αργυρή επένδυση (1824) που εκτίθεται σήμερα στο Μουσείο.
Η παράσταση αποτελεί κάποια παραλλαγή του εικονογραφικού τύπου της Παναγίας της Γλυκοφιλούσας, που οδηγεί στην Παναγία του Πάθους.
Η εικόνα των Στροφάδων απεικονίζεται σε αντίγραφο του ζωγράφου Σταυριανού Χίου σε μία τοιχογραφία του 1722 στον Άγιο Βασίλειο της Πάτμου.
Φαίνεται ότι το αντίγραφο αυτό φιλοτεχνήθηκε κατά την παραμονή της εικόνας στην Πάτμο, όταν μετά την αρπαγή της από τις Στροφάδες το 1717, οι Τούρκοι την πούλησαν την ίδια εποχή στη Μονή του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου.
Ο μακαριστός ιερομόναχος Γρηγόριος Κλάδης πηγή |
Άρμεγε και έπηζε τυρί για τις ανάγκες της νέας Μονής στην Ζάκυνθο, σε ένα περιβάλλον με μεγάλη λιτότητα που παραπέμπει σε άλλες, παλιές εποχές.
Στον επιβλητικό τελευταίο σωζόμενο ανά τον κόσμο πύργο των Παλαιολόγων, η καθημερινότητα μοιάζει να έχει σταματήσει σε εκείνα, τα ένδοξα, βυζαντινά χρόνια.
H παλιά Παγωνιέρα του παπα - Γρηγόρη, στην Μονή δεν υπήρχε ηλεκτρικό ρεύμα. |
Ο μακαριστός ιερομόναχος Γρηγόριος Κλάδης |
Ήρθα εδώ πριν από πολλά χρόνια, όχι με σκοπό να καθίσω μόνιμα, αλλά για να βοηθήσω μήπως και αναστηλωθεί ο πύργος. Είναι υποχρέωσή μας ως Έλληνες να τον κρατάμε όρθιο. Είναι ουσιαστικά προπύργιο της ορθοδοξίας μας. Το καλοκαίρι η ζωή είναι πιο υποφερτή, γιατί έρχονται και κάποιοι ταξιδιώτες με ταχύπλοα για να με δουν.
Τον χειμώνα, όμως, υπάρχει περίοδος που περνάνε μήνες για να αντικρίσω κάποιον άνθρωπο. Σε αυτά, τους περασμένους αιώνες, είχαν φιλοξενηθεί δεκάδες μοναχοί, οι οποίοι προστάτευαν τον τάφο του αγίου Διονυσίου από τους πειρατές και τους ιερόσυλους.
Το μοναστήρι με την ιστορία που έχει, θα έπρεπε να προστατεύεται από το ελληνικό κράτος, όπως η Ακρόπολη. Το έχει όμως εγκαταλείψει, παρ' όλο που οφείλει να το προστατέψει», ήτανε τα λόγια του παπα Γρηγόρη και σημείωνε:
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/spanies-fotografies-apo-to-egkataleleimmeno-vyzantino-monastiri-ton-strofadon-opoy-quot-ezise-quot-epidromes-kai-sfages-ekei-monase-o-ag-dionysios-neo-vivlio-me-ton-teleytaio-monacho/
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/spanies-fotografies-apo-to-egkataleleimmeno-vyzantino-monastiri-ton-strofadon-opoy-quot-ezise-quot-epidromes-kai-sfages-ekei-monase-o-ag-dionysios-neo-vivlio-me-ton-teleytaio-monacho/
Ο μακαριστός ιερομόναχος Γρηγόριος Κλάδης |
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/spanies-fotografies-apo-to-egkataleleimmeno-vyzantino-monastiri-ton-strofadon-opoy-quot-ezise-quot-epidromes-kai-sfages-ekei-monase-o-ag-dionysios-neo-vivlio-me-ton-teleytaio-monacho/
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/spanies-fotografies-apo-to-egkataleleimmeno-vyzantino-monastiri-ton-strofadon-opoy-quot-ezise-quot-epidromes-kai-sfages-ekei-monase-o-ag-dionysios-neo-vivlio-me-ton-teleytaio-monacho/
Γεννήθηκε στην Ζάκυνθο στις 13 Σεπτεμβρίου του 1937, χειροτονήθηκε διάκονος το 1965 και πρεσβύτερος το 1967 ενώ διακόνησε το Παλιομονάστηρο του 13ου αιώνα των Παλαιολόγων στο νησί Σταμφάνη για 30 χρόνια, τα περισσότερα μόνος του με μόνη παρέα τον σκύλο του Πάρη και τα πρόβατά του, από το 1974 ως το 2014, που λόγο προβλημάτων με την υγεία του
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/spanies-fotografies-apo-to-egkataleleimmeno-vyzantino-monastiri-ton-strofadon-opoy-quot-ezise-quot-epidromes-kai-sfages-ekei-monase-o-ag-dionysios-neo-vivlio-me-ton-teleytaio-monacho/
Ο παλιός Φάρος στην Μονή |
Στο νησάκι Σταμφάνη και στην παλαιά μονή Στροφάδων μπορείτε να φτάσετε μόνο μέσω θαλάσσης με ιδιωτικό σκάφος ή εκδρομικό πλοίο από το Κατάκολο αφού το λιμανάκι στο μεγάλο νησί δεν εξυπηρετεί σε καμία περίπτωση μεγάλα πλοία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου