Βρίσκεται
στη θέση «Γκρόνιτσα» του Βρυσοχωρίου,
απέχει περίπου 15 χιλιόμετρα από το χωριό
και είναι κτισμένο μέσα στην κατάφυτη
περιοχή της Τύμφης. Στο σημείο που
βρίσκεται είναι τόσο πνιγμένο από τη
πλούσια βλάστηση της περιοχής που
δύσκολα το αντιλαμβάνεσαι ακόμη και αν
φτάσεις πολύ κοντά σε αυτό.
Η
εντοιχισμένη κτητορική επιγραφή
στο
τοίχο του κελιού της Στασιανής
|
Το
μοναστήρι της Αγίας Τριάδος Γκρόνιτσας
(τοπωνύμιο με βουλγαρική ρίζα που δόθηκε
στη περιοχή εξαιτίας της διαμόρφωσης
του εδάφους της και σημαίνει «κατσαρόλα»)
σύμφωνα με τα αναγραφόμενα σε μια παλιά
πέτρα που σήμερα είναι τοποθετημένη
στην είσοδο του «κελιού της Στασιανής»,
θεμελιώθηκε στις 20 Ιουνίου του 1667 σε
χώρο που αρκετούς αιώνες πιο πριν είχαν
εγκατασταθεί ασκητές.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η λιθογραφία αυτή, που παλιότερα ήταν τοποθετημένη στην τοιχοποιία του ναού, η Μαρία Τσιούπη στο βιβλίο της για τα «Ηπειρωτικά Λιθόγλυπτα» την καταγράφει ως την παλιότερη χρονολογημένη κτητορική επιγραφή στον εκκλησιαστικό χώρο, στη περιοχή του Ζαγορίου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η λιθογραφία αυτή, που παλιότερα ήταν τοποθετημένη στην τοιχοποιία του ναού, η Μαρία Τσιούπη στο βιβλίο της για τα «Ηπειρωτικά Λιθόγλυπτα» την καταγράφει ως την παλιότερη χρονολογημένη κτητορική επιγραφή στον εκκλησιαστικό χώρο, στη περιοχή του Ζαγορίου.
Άποψη του Ναού |
Νύχτωσε και κοιμήθηκαν στο
χωριό ατό σπίτι του Φιλτσίκα διότι εν
τω μεταξύ άρχισε να χιονίζει και κατά
την διάρκειαν της νύκτας έπεσε πολύ
χιόνι, του οποίου το ύψος είχε φθάσει
μέτρο.
Η είσοδος στον Ναό |
Όταν
την άνοιξη απεφάσισαν να επιστρέψουν,
την τελευταία νύκτα, είδαν στο όνειρο
τους την Αγία Τριάδα, που τούς φανερώθηκε
μπροστά τους στη θέση «Γκρόνιτσα»,
ακριβώς εις το σημείον που είναι κτισμένη
η εκκλησία του Μοναστηρίου και δίπλα
της να στέκει το γαϊδουράκι τους.
Χαρούμενοι, λοιπόν, ξύπνησαν το πρωί και ξεκίνησαν να φύγουν προς το μέρος εκείνο. Το όνειρο τους πραγματοποιήθηκε.
Χαρούμενοι, λοιπόν, ξύπνησαν το πρωί και ξεκίνησαν να φύγουν προς το μέρος εκείνο. Το όνειρο τους πραγματοποιήθηκε.
Το γαϊδουράκι βρέθηκε στο σημείο εκείνο
ακριβώς που το είχαν ονειρευθεί.
Το γεγονός αυτό το θεώρησαν ως θαύμα και οι Μοναχοί, οι οποίοι εσκόπευαν από καιρό να κτίσουν ίνα μοναστήρι στην περιφέρεια εκείνη, απεφάσισαν τώρα τελικά με την προσωπική τους εργασία και με την ερανική εισφορά των κατοίκων του χωριού μας να θεμελιωθεί το Μοναστήρι ακριβώς εις το μέρος, όπου τους φανερώθηκε η Αγία Τριάδα.
Το γεγονός αυτό το θεώρησαν ως θαύμα και οι Μοναχοί, οι οποίοι εσκόπευαν από καιρό να κτίσουν ίνα μοναστήρι στην περιφέρεια εκείνη, απεφάσισαν τώρα τελικά με την προσωπική τους εργασία και με την ερανική εισφορά των κατοίκων του χωριού μας να θεμελιωθεί το Μοναστήρι ακριβώς εις το μέρος, όπου τους φανερώθηκε η Αγία Τριάδα.
Το
εκκλησάκι έγινε μικρό όπως το βλέπουμε
σήμερα, άλλα σκοτεινό κατ’ αρχήν, χωρίς
παράθυρα με μόνον φεγγίτην στη στέγη. Καθώς λέγει η παράδοσις οι ίδιοι οι
καλόγηροι και άλλοι μεταγενέστεροι
αυτών ειργάσθησαν εις το σκάλισμα του
τέμπλου ως αυτοδίδαχτοι αρχιτέκτονες.
Άποψη του Ναού |
Ως πρώτος προϊστάμενος ιερομόναχος,
αναφέρεται ο πρεσβύτερος των τριών
αδελφών, ο Όσιος Ιωακείμ.
Από τότε πού άρχισε να λειτούργει η εκκλησία του Μοναστηρίου με ηγουμένους, τα Ασκηταρειά εγκατελείφθησαν και ερημώθησαν.
Η Αγία
Τριάς ήταν το καταφύγιον όλων των πτωχών
και οδοιπόρων».
Στο
ίδιο βιβλίο του Νίκου Εξάρχου διασώζεται επίσης και άλλη μια ακόμη ιστορία η οποία σχετίζεται
με το μοναστήρι αυτό και μάλλον συνέβη μερικές
δεκαετίες αργότερα, πιθανότατα κατά τον 18ο
αιώνα: «Μας λέγει η παράδοσις ότι
παλαιότερα, 100 περίπου χρόνια μετά τον
θάνατον της πρώτης Στασιανής, μια άλλη
καλογριά του Μοναστηρίου της Αγίας
Τριάδος, ονόματι και αυτή Στασιανή η
δευτέρα (το κοσμικόν όνομα Αναστασία)
είχε διαδώσει, ότι κακοποιήθηκε από τον
ηγούμενον Βλάσιον.
Η κατηγορία έπιασε, το χωριό αναστατώθηκε και η θέση του ηγουμένου δεν ήταν καθόλου καλή.
Η κατηγορία έπιασε, το χωριό αναστατώθηκε και η θέση του ηγουμένου δεν ήταν καθόλου καλή.
Αναγκάστηκε τότε ο γερο – ηγούμενος
και ζήτησε συγκέντρωση των γερόντων
στην εκκλησία, να κάμουν δικαστήριο για
να απολογηθεί. Είπε, μεταξύ άλλων, ότι
η καλόγρια δεν υπάκουε στους κανονισμούς
του μοναστηριού κι αυτό ήταν ό λόγος,
πού την έδιωξε.
Άποψη του Ναού |
Εζήτησε τότε την άδεια
να ξεγυμνωθεί μπροστά τους για ν’
απόδειξη ότι και σωματικά ήταν ανίκανος
νι βλάψει.
Οι γερόντοι είχαν αμφιβολία και εδέχθηκαν. Πραγματικά η εμφάνιση του τους έπεισε ότι το δίκιο ήταν με το μέρος του.
Τότε
ο ηγούμενος εσήκωσε τα χέρια του στον
ουρανό και πνιγμένος από αγανάκτηση
για τη ντροπή πού του έγινε καταράστηκε
το χωριό και έφυγε μακριά του.
Αργότερα
μαθεύτηκε ότι η Στασιανή η Β’ διατηρούσε
μυστικός ερωτικός σχέσεις με κάποιον
χωριανών, μετά του οποίου κατέστη έγκυος. Τότε αισθάνθηκε τη μεγάλη της εντροπή
και θέλησε να δώσει τέρμα στη ζωή της.
Απομακρύνθηκε από το μοναστήρι και πήρε τον κατήφορο για τον ποταμόν Αώον, αλλά λίγο επάνω από τη θέση «Καρλίτζη» γκρεμίστηκε, τραυματίστηκε θανατηφόρα και σε λίγες ώρες απέθανε εκεί. Η πλαγιά εκείνη ονομάσθηκε «Γκρεμός Στασιανής», κι’ έτσι είναι γνωστή και σήμερον σ’ όλους τους επιζώντας ηλικιωμένους του χωριού μας».
Με
την πάροδο των χρόνων το μοναστήρι
ανακαινίστηκε αρκετές φορές, με πιο
σημαντικές να θεωρούνται οι παρεμβάσεις
που έγιναν σ’ αυτό τις χρονιές 1773 και
1892 όταν εκτός από τις εργασίες συντήρησης
του, στον εξωτερικό χώρο της μονής έγιναν
μια σειρά από προσθήκες λειτουργικών
χώρων (κελιά, αποθήκες, αχυρώνες, στάβλους
κ.α.) ενώ κατασκευάστηκε και ξενώνας.
Άποψη του Ναού |
Είναι
αξιοσημείωτο ότι από τα ετήσια έσοδα
της Μονής κάθε χρονιά δινόταν και ένα
ποσό για το σχολείο του χωριού.
Επίσης
η πόρτα της μονής έμενε πάντα ανοικτή
μέρα - νύχτα και αποτελούσε για τους
κατοίκους του Βρυσοχωρίου αλλά και για
τους περαστικούς ένα πολύτιμο καταφύγιο,
σε μια περιοχή που πολύ κοντά της ήταν
τα λημέρια των ληστών.
Άποψη του εσωτερικού του Ναού |
1ο.
Τρεις φορές μέχρι σήμερα έχουν καταστραφεί
από πυρκαγιές τα γύρω δάση. Ποτέ όμως
δεν καταστράφηκε ούτε ένα δένδρο από
την έκταση του μοναστηριού, χωρίς να
καταβληθούν μεγάλες προσπάθειες από
ανθρώπων χέρια. Πάντα κάποιο αόρατο
χέρι σταματούσε τη φωτιά στα όρια του
μοναστηριού.
2ο.
Το μοιρολόγι της Αγίας Τριάδος: Ακούγοντας
κανείς την παρακάτω ιστορία οπό αυτόπτες
μάρτυρες που ζουν ακόμη, ηλεκτρικό ρεύμα
διαπερνά το κορμί του. Το 1948 στην καρδιά
τον εμφυλίου πολέμου τον μήνα Φεβρουάριο
μια ομάδα νέων, ο Γεώργιος Τσιομίδης
(Γεωργάρας) ο Τάκης Ρίζος (Συνταξιούχος
αγροφύλακας σήμερα) από την Λάιστα και
άλλοι πήγανε να αναγνωρίσουν το δρομολόγιο
από Κόνιτσα μέσω χαράδρας Αώου για την
μεταφορά των Γυναικόπεδων προς Γιάννενα
λόγω της κολάσεως του πολέμου στην
περιοχή.
Άποψη του τέμπλου του Ναού |
Φθάνοντας
στην τοποθεσία ΑΓΚΡΟΑΠΕ (στα βλάχικα
σημαίνει τρύπα) ακούγονταν μοιρολόι
γυναίκας. Ψυχή δεν υπήρχε στην περιοχή. Κάναν το σταυρό τους και συνέχισαν το
δρόμο περνώντας πάνω από το μοναστήρι
χωρίς να μπούνε μέσα διότι ένας φόβος
τους κυρίεψε. Φθάσανε στο απέναντι ύψωμα
της Ντάλας και το μοιρολόγι συνέχιζε
το ίδιο.
Το
εσωτερικό του διασωζόμενου ως και
σήμερα
Ασκηταρειού της Γκρόνιτσας.
|
Το
μοιρολόγι συνεχιζόταν. Το ίδιο συνέβει
και τον μήνα Μάρτιο που ξανακάνανε το
ίδιο δρομολόγιο.
Ήταν ένα μήνυμα του
κακού που γινόταν και που θα επακολουθούσε.
3ο.
Κάτω ακριβώς από το μοναστήρι υπάρχει
η κατακόμβη. Κρυφό σχολειό όπου τα
σκλαβωμένα Βρυσοχωριτόπουλα μάθαιναν
από τους Καλόγερους τα Ελληνικά γράμματα
και την ελληνική ιστορία. Ολόκληρη
εκκλησία σκαμμένη στη Γη μισοκατεστραμμένη
σήμερα. Εδώ όλο το χρόνο πάνω από την
Αγία τράπεζα στάζουν σταγόνες νερό που
με φυσιολογικές συνθήκες δεν θα έπρεπε
να υπάρχουν.
Χαλάσματα
στους χώρους που άλλοτε
υπήρχαν κελιά
και ξενώνες.
|
Το
επίθυρο της εισόδου
|
Οι
προγονοί μας το ονομάσαν «το δάκρυ της
Αγίας Τριάδος» και πρέπει να είναι έτσι.
Το μοναστήρι έχει καθιερωθεί να γιορτάζει
του Αγίου Πνεύματος». Στο μοναστήρι
υπολογίζεται ότι μόναζαν καλόγεροι ως
το 1926.
Τις
επόμενες δυο δεκαετίες κατά καιρούς,
τους χώρους της Μονής νοίκιαζαν και
έμεναν διάφορες οικογένειες που
καλλιεργούσαν τα χωράφια και τη φρόντιζαν.
Όμως από την περίοδο του εμφυλίου πολέμου
και ύστερα η τύχη του μοναστηριού ήταν
ανάλογη με την κατάσταση στην περιοχή,
όπου ουσιαστικά ερημώθηκε. Σήμερα τα
σημάδια από το πέρασμα του χρόνου και
την εγκατάλειψη είναι ορατά. Όλοι σχεδόν
οι εξωτερικοί χώροι του μοναστηριού
καταστράφηκαν ενώ τα άλλοτε χωράφια
της, παρατημένα πλέον, μετατράπηκαν σε
δάση. Διασώζεται μόνο η εκκλησία του
μοναστηριού (επισκευάστηκε το 1974), το
«κελί της Στασιανής», ενώ κάτω από την
εκκλησία στέκει ακόμη το παλιό ασκηταριό
που σύμφωνα με τα γραφόμενα του Ν. Εξάρχου
κατασκευάστηκε στη θολωτή αυτή σπηλιά,
το 1238.
Αναδημοσίευση, πηγή κειμένου και φωτογραφιών: apeirosgaia.wordpress.com