πηγή |
Βρίσκεται
την κορυφή του κωνικού, απότομου και
πευκοφυτευμένου λόφου στην Επισκοπή
του Άνω Βόλου, μέσα σε ένα βυζαντινό
περίβολο που η πρόσβαση σε αυτόν γίνεται
μόνο από την πλευρά του χωριού με ενα
πλακόστρωτο φαρδύ δρομάκι.
Η βόρεια πλευρά του Ναού με εντοιχισμένα ανάγλυφα και άλλα. πηγή |
Ο ανατολικός τοίχος του ναού με την τρίπλευρη αψίδα του ιερού είναι ότι έχει απομένει σήμερα από τον παλαιό βυζαντινό ναό που υπήρχε εκεί.
Στη βορειοανατολική πλαγιά του λόφου σώζονται ακόμη, τα βυζαντινά παρεκκλήσια της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος, του Γενεσίου, του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου και του Αγίου Δημητρίου που θα πρέπει να ανήκαν παλαιότερα σε κάποιο, αταύτιστο προς το παρόν, βυζαντινό μοναστήρι.
Η νότια πλευρά του Ναού. πηγή |
Το σημερινό του όνομα (Επισκοπή) ανάγεται στον ύστερο Μεσαίωνα, πάντως, θα πρέπει να υπήρχε στην κορυφή αυτού του λόφου κάποιο μοναστήρι, που καταστράφηκε στα όψιμα Βυζαντινά χρόνια ή στους πρώτους αιώνες της Τουρκοκρατίας.
Στη θέση του ο Επίσκοπος Δημητριάδος Κάλλιστος, στα 1639, σύμφωνα με τις πηγές, μετέφερε τότε στο λόφο που είχε την κατοικία του και την έδρα της Αρχιεπισκοπής, μετά την ερήμωση της Δημητριάδας και την κατάληψη της περιοχής από τους Τούρκους το 1423.
Κάρτ Ποστάλ του Κώστα Στουρνάρα την δεκαετία του 1950. πηγή |
Ο ναός όμως φαίνεται να είναι αρκετά παλαιότερος, ο Νίκος Νικονάνος απέδωσε την αρχική φάση του ναού της Επισκοπής στο 12ο αιώνα, μετά από σύγκριση με το ναό της Κοίμησης της Θεοτόκου στον Μέρμπακα της Αργολίδας και με το καθολικό της μονής της Βλαχέρνας στην Ηλεία, χωρίς όμως να διευκρινίζει με ποια από τις φάσεις του.
Κάρτ Ποστάλ του Κώστα Στουρνάρα την δεκαετία του 1940, φαίνεται η πρώτη δενδροφύτευση που έγινε προπολεμικά. πηγή |
Την απόδοση του στο 13ο αιώνα, πιθανόν στο πρώτο μισό, πρότεινε, ήδη από το 1984, ο Γιώργος Βελένης.
Ο Χαράλαμπος Μπούρας και η Λ. Μπούρα υποστήριξαν μια πιθανή ένταξη του μνημείου «στην περίοδο της Φραγκοκρατίας» ενώ αντίθετα, ο Σταύρος Μαμαλούκος χρονολόγησε πρόσφατα το ναό στον προχωρημένο 13ο αιώνα.
Τα κλίτη του ναού χωρίζονται από μία
ενδιαφέρουσα κιονοστοιχία που αποτελείται
από δύο κίονες στην κάθε πλευρά ενώ την
περίοδο της Τουρκοκρατίας προστέθηκε
στη δυτική πλευρά του ναού ένας διώροφος
εξωνάρθηκας με τρεις καμάρες και στη
νότια πλευρά του ναού ο σημερινός υπάρχων
μονόροφος ξυλεπίστεγος εξωνάρθηκας.
Άποψη των τοιχογραφιών στον εξωνάρθηκα του Ναού. |
Οι είσοδοι του ναού ανοίγονται στο βόρειο, το δυτικό και το νότιο τοίχο, ενώ μία άλλη είσοδος, δίπλα στη δυτική, οδηγεί με ξύλινη κλίμακα στο γυναικωνίτη.
Το εσωτερικό του ναού φωτίζεται από παράθυρα ανοιγμένα στα ψηλότερα σημεία του βόρειου τοίχου, τα αντίστοιχα παράθυρα του νότιου τοίχου είναι σήμερα φραγμένα. Οι δύο προς Βορρά κίονες του κυρίως ναού είναι μονολιθικοί και σε δεύτερη χρήση, ενώ οι δύο αντίστοιχοι προς Νότο αποτελούνται από λίθινους σπονδύλους.
Φαίνεται ότι οι περισσότερες παραστάσεις στο εσωτερικό του ναού καταστράφηκαν κατά την πυρπόληση του από τους Τούρκους το 1821.
Οι τοιχογραφίες στο εξωτερικό του ναού, κάτω από το ξύλινο υπόστεγο, διατηρούνται σε καλύτερη κατάσταση, παρά τις φθορές που υπέστησαν στους νεότερους χρόνους.
Στο εσωτερικό του ναού, στον ανατολικό τοίχο του ιερού και σε βάθος 30 - 40 εκατοστά από το μέτωπο της τοιχοποιίας, αποκαλύφθηκαν κάποια κατάλοιπα ενός παλαιότερου στρώματος τοιχογράφησης.
Άποψη των τοιχογραφιών |
Δεξιά της Πεντηκοστής μια διακοσμητική ταινία μιμείται ορθομαρμάρωση ενώ οι τοιχογραφίες αυτού του στρώματος μπορούν να αποδοθούν, βάση των χαρακτηριστικών τους, στον 16ο αιώνα.
Στη δυτική πλευρά του ναού της Επισκοπής είναι εντοιχισμένο τμήμα από τη σαρκοφάγο της κατά κόσμον Άννας Μελισσηνής, (μοναχή «Ανθούσα»), συζύγου του Τοπάρχη Δημητριάδας και συγκτήτορα της μονής του Προφήτου Προδρόμου Νέας Πέτρας (Πορταριάς) Νικολάου Μελισσηνού.
Εντοιχισμένο τμήμα από
τη σαρκοφάγο της κατά
κόσμον Άννας
Μελισσηνής, μοναχής «Ανθούσας»
|
Στην εξωτερική δε τοιχοποιία του μπορεί κανείς να διακρίνει την κτητορική επιγραφή με τη χρονολογία ΖΡΜΖ (=1639) στη βόρεια πλευρά κι ακόμα ένα πλήθος από εντοιχισμένα αρχιτεκτονικά μέλη και κυρίως επιστύλια, θωράκια και άλλα ανάγλυφα.
Εντύπωση προκαλούν και τα πολλά περίτεχνα γλυπτά Βυζαντινής εποχής, τεμάχια που είναι εντοιχισμένα στους εσωτερικούς τοίχους του ναού της Κοιμήσεως της Θεοτόκου.
Οι
επεμβάσεις αποκατάστασης στον λόφο της
Επισκοπής έγιναν από την 7η
Εφορεία
Βυζαντινών Αρχαιοτήτων σε
συνεργασία με τον Δήμο Βόλου ενώ ο Ναός
της Επισκοπής ανακηρύχθηκε ιστορικό
διατηρητέο μνημείο με την απόφαση ΒΔ19-4-1921 - ΦΕΚ 68/Α/26-4-1921.
Τηλέφωνο:
(+30) 24280 41507.