πηγή |
Βρίσκεται
βορειοανατολικά της Ξάνθης, στις παρυφές
του ορεινού όγκου της Ροδόπης σε
εξαιρετικά θαυμάσια θέση, με θέα πρός
τον κάμπο της Ξάνθης και πάνω
ακριβώς από την συνοικία Σαμακώβ.
Άποψη της εισόδου της Μονής πηγή |
Παρόλο που είναι αφιερωμένο στα Εισόδια της Θεοτόκου χιλιάδες πρoσκυνητές προσέρχονται σε αυτό την νύκτα της παραμονής της Κοιμήσεως τον δεκαπενταύγουστο ενώ ανήμερα προσέρχονται σε ατέλειωτες γραμμές για να προσκυνήσουν την Θαυματουργή εικόνα της Παναγίας.
Σαν κτίσμα το μοναστήρι αυτό όπως είναι σήμερα κτίσθηκε το 1841 επί του αειμνήστου μητροπολίτου Ξάνθης Ευγένιου αλλά προϋπήρχε στην ίδια θέση πολλές εκατοντάδες χρόνια νωρίτερα και καταστράφηκε από δύο φοβερούς σεισμούς που έπληξαν το μοναστήρι και την πόλη το 1829.
Άποψη της Μονής πηγή |
Το μόνο ίσως ενδεικτικό στοιχείο που υπάρχει από πλευράς των κτισμάτων της Μονής είναι μια κρύπτη του μοναστηριού που βρίσκεται πίσω και κάτω από το ιερό βήμα του Καθολικού η οποία ανάγεται μεταξύ των ετών 1000 έως και 1100.
Την
έλλειψη όμως αυτών των πληροφοριών από επιγραφές ή και άλλες πηγές έρχονται να
φωτίσουν κάπως ορισμένες σημειώσεις
και ενθυμήσεις που καταχωρήθηκαν κατά
καιρούς σε διάφορα εκκλησιαστικά βιβλία από τους μοναχούς της Μονής.
Από αυτούς
τους κώδικες και
τα εκκλησιαστικά βιβλία πληροφορούμαστε
ότι το μοναστήρι υπήρχε και έφερε το
ίδιο όνομα ακόμα και κατά το 1559. Σε ένα
κώδικα υπήρχε η ενθύμηση: «Το παρόν
μηνιαιον εστίν της υπεραγίας Θεοτόκου
της κεκλημένης Αρχαγγελιότισσας, άνωθεν
της πόλεως Ξάνθης».
Από που ακριβώς πήρε το ονομά το μοναστήρι είναι άγνωστο.
Άποψη του εσωτερικού του Καθολικού πηγή |
Από που ακριβώς πήρε το ονομά το μοναστήρι είναι άγνωστο.
Κατά μια εκδοχή το πήρε από την μικρή θαυματουργή εικόνα του 16ου αιώνα πού δείχνει την Θεοτόκο να παραστέκεται από τους αρχαγγέλους Γαβριήλ και Μιχαήλ και η οποία έχει την επιγραφή Αρχαγγελιώτισσα.
Είναι δυνατό όμως ο ζωγράφος να εμπνεύσθηκε την εικόνα απο την ονομασία του μοναστηριού. Παράλληλα με την ονομασία Αρχαγγελιώτισσα εκεινα τα χρόνια – ίσως και απο πιό μπροστά – το μοναστήρι αυτό λεγόταν και Παναγία η Χαλκαλιώτισσα.
Έτσι σε ενθυμήσεις που βρέθηκαν σε κώδικες της εποχής εκείνης διαβάζουμε: «Έτσι ζξςω (1558) εν μηνί Ιουλίω κβ” Νεόφυτος αρχιερεύς. Αφιερώθη το Θείον και ιερόν Ευαγγέλιον εις την σεβασμίου και ιεράν Μονήν της υπεραγίας Δεσποίνης ημών Θεοτόκου της επικεκλημένης Χαλκαλιοτήσις υπο των τιμιωτάτων και συνετωτάτων αρχόντων κυρου Αργυρου και κυρου Γεωργίου εις μνημόσυνου αυτών και των γονέων αυτών».
Η Θαυματουργή εικόνα της Παναγίας Αρχαγγελιώτισσας πηγή |
Αυτά τα πνευματικά αναστήματα του μοναστηριού που όταν γίνονταν αρχιερείς όχι μόνο δεν λησμονούσαν την μονή αλλά και από ευγνωμοσύνη πρόσφεραν σε αυτή διάφορα αφιερώματα και μάλιστα χειρόγραφα βιβλία (κώδικες).
Έτσι μεταξύ ασφαλώς των πολλών αλλά αγνώστων σήμερα σε εμάς σημαντικών αρχιερέων αναφέρονται και οι:
α) Ο Νεόφυτος, ο οποίος πρέπει να ήταν επίσκοπος στην Καβάλα γύρω στα 1555, που άγνωστο για ποιους ακριβώς λόγους παύθηκε από την θέση του και ξαναγύρισε στο μοναστήρι της Αρχαγγελιώτισσας όπου και μόνασε το υπόλοιπο χρόνο της ζωής του ασχολούμενος και με την αντιγραφή κωδίκων και μάλιστα πρόσφερε επτά τέτοιους κώδικες στο μοναστήρι.
Το τέμπλο του Καθολικού της Μονής πηγή |
γ) Από το ίδιο το μοναστήρι της Παναγίας της Αρχαγγελιώτισσας πιθανόν να ήταν και ο άλλος μητροπολίτης Δράμας και Φιλίππων Αβέρκιος, του οποίου η υπογραφή σώζεται σε έναν άλλο κώδικα του μοναστηριού, καθώς επίσης δωρητής αν όχι και μοναχός του μοναστηριού αυτού να ήταν και ο Μητροπολίτης της Ξάνθης Δανιήλ (1697) του οποίου και η δική του υπογραφή σώζεται σε έναν κώδικά του.
Άποψη του εσωτερικού του Καθολικού πηγή |
Να τι σημείωσε χαρακτηριστικά ο τότε ηγούμενος του μοναστηριού Αγάπιος: «1829 Μαρτίου 30 ημέρα Σαβάτο όρες νέα και μησι εγίνετο μέγας σισμός και έπεσαν πολά σπήτια στην Ξάνθη και στο γενιτζέ (Γενισέα) και ης όλο τον κάμπο και έπεσε και στο μοναστήρη ολήγους κουπές τις εκλισήας έπιτα έγινε απριλίου ηκοστρής ημέρα Τρίτη ορες 9 ο μεγαλύτερος σισμός και εβάσταξε 15 λιπτά και έπεσε ολι η εκλισιά και τα τήχη του μοναστιριού και θει (α) βοηθια δεν (έπαθε; ) κανένας.ελάχηστος ηγούμενος αγάπιος γράψας διά ενθήμισις».
Άποψη της Μονής πηγή |
Σε μια μάλιστα επιγραφή που υπήρχε πάνω απο την πόρτα του νάρθηκα έγραφε: «Ούτος ο της υπεραγίας Θεοτόκου ναός ανεκαινίσθη εκ βάθρων επί ημερών της ηγουμενείας του οσιοτάτου Ιακόβου μοναχού εκ χωρίου Γενίκιοι συνδρομής και δαπάνης των ευσεβώς και ορθοδόξων χριστιανών εν έτει 1841, ο δέ καλλοπισμός δι” επιμελείας του κύρ Δούκα Χασιρτζόγλου και επί της ιδίας ηγουμενείας του αυτού Ιακώβου εν έτει 1874, Μαστροπαυλή Χατζή Γεωργίου τελείωσε 28 οκτ. 1874″.
Άποψη του τρούλου του Καθολικού της Μονής πηγή |
Το μοναστήρι και μετά την ανακατασκευή του διατηρήθηκε ως ανδρική ανθούσα μονή όμως και αυτού τα κτήματα καταπατήθηκαν, όπως και της Παναγίας της Καλαμούς, από επιτήδειους με αποτέλεσμα να δοκιμάζεται οικονομικά.
Παρ όλα αυτά στα μετέπειτα χρόνια πρόσφερε και αυτό από τα ισχνά πλέον εισοδηματά του για την συντήρηση των σχολείων της πόλεως και την ανέγερση του επισκοπικού μεγάρου της Ξάνθης.
Ο Παντοκράτορας στον τρούλο του Καθολικού πηγή |
Μεταξύ των άλλων πήραν από αυτό 33 κώδικες πολυτιμότατους για το μοναστήρι αλλά και τον τόπο ολόκληρο και μαζί με τους 10 της Καλαμούς τους μετέφεραν στην Βουλγαρία, στο εκκλησιαστικό μουσείο της Σόφιας σαν να ήταν βουλγαρικά κειμήλια!!
Το μοναστήρι μετά την απελευθέρωση του τόπου απο τους Βουλγάρους (1919) πρόσφερε ένα μεγάλο μέρος της περιουσίας του σε χωράφια για την αποκατάσταση των ακτημόνων προσφύγων αλλά τόσο πολύ αποδυναμώθηκε που δεν μπορούσε πλέον να συντηρεί μοναχούς και περιήλθε στην δικαιοδοσία του ΤΑΚΕ, το οποίο όμως, όπως και για την Καλαμού, το μόνο που φρόντισε ήταν να απομυζά το μοναστήρι, και αυτό λίγο – λίγο να ερειπώνεται.
Άποψη της Μονής πηγή |
Αναστήλωσε πολλά ετοιμόρροπα αυτού σημεία, περιποιήθηκε τα υπόλοιπα, το νοικοκύρεψε από κάθε πλευρά, χειροτόνησε μοναχές κ.α
Σήμερα το μοναστήρι αυτό έχει
μετατραπεί και πάλι σε κυψέλη και
εργαστήρι αγάπης και στοργικής φροντίδας
για την αιώνια χριστιανική παράδοση,
σμιλευτήρι ψυχών αλλά και ένας πανθρακικός
πόλος προσκυνήματος της χάριτος της
Παναγίας.
Το εσωτερικό του Εκκλησιαστικού Μουσείου πηγή |
Η Συλλογή των εικονιδίων και των άλλων κειμηλίων του Εκκλησιαστικού Μουσείου συστάθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1960 από τον τότε Μητροπολίτη Ξάνθης Αντώνιο.
Τα κειμήλια προέρχονται είτε από τα μοναστήρια της περιοχής ή από τους ενοριακούς ναούς.
Η Συλλογή αποτελείται από φορητές εικόνες, αργυρά λειτουργικά σκεύη, χειρόγραφα και έντυπα λειτουργικά βιβλία, αλλά και από κεντημένα λειτουργικά υφάσματα, καθώς και ξυλόγλυπτα.
Το εσωτερικό του Εκκλησιαστικού Μουσείου πηγή |
Παρουσιάζεται ένα πανόραμα της ιστορίας της Βυζαντινής και Μεταβυζαντινής Τέχνης στην περιοχή της Θράκης, αναγνωρίζονται ονόματα καλλιτεχνών, όχι μόνο από τη Θράκη αλλά το Άγιο Όρος και τη Μικρά Ασία.
Μέχρι το 1995 τα κείμενα φυλάσσονταν στο Μητροπολιτικό Μέγαρο, οπότε ο Μητροπολίτης Ξάνθης κ.κ. Παντελεήμων τα μετέφερε στο χώρο όπου βρίσκονται σήμερα, αφού η πτέρυγα αυτή της Μονής διαμορφώθηκε κατάλληλα.
Σήμερα
η Μονή είναι ανδρώα με ηγούμενο τον π.
Βαρνάβα και εορτάζει στις 21 Νοεμβρίου
στα Εισόδια της Θεοτόκου αλλά και στις 15
Αυγούστου.
Τηλέφωνα
μονής: (+30) 25410 29799, (+30) 25410 22505 Εκκλησιαστικό
Μουσείο Ξάνθης.